Aan het eind van de zomer sprak ik Bas Evers en Edwin Lieftink. Zij hebben vanuit hun gezamenlijke onderneming een idee uitgewerkt in opdracht van een zorgverzekeraar: Zorg voor de toekomst. Het is, zoals zij het noemen, hun speculatieve toekomstverkenning voor de komende twintig jaren. Er is geen sprake van sponsoring om hun visie hier te noemen; ik was vooral geïnspireerd. In vogelvlucht hieronder hun helder verwoorde plannen.
Twee sporen
Om de demografische, technologische en financiële uitdagingen van 2040 te tackelen, stellen zij twee parallelle sporen voor. Allereerst: de zorg die nu geleverd wordt, in het huidige systeem, wordt elke dag een beetje beter gemaakt. En ten tweede: er is (echte) innovatie nodig is om de maatschappelijke uitdagingen te kunnen tackelen, een slimmer zorgproces, met de juiste technologie en een duurzaam verdienmodel.
‘Curator’ bepaalt zorgaanbod
Naast de algemene term ‘digitale gezondheidsdiensten’ introduceren de heren een nieuwe term: ‘digitale curator’.
Wanneer zorgtechnologie een marktproduct is, bepaalt de markt de prijs. De verhouding tussen wat individuele burgers zelf kunnen dragen en wat we met z’n allen kunnen blijven opbrengen, moet een groter onderdeel zijn van een gesprek over de toekomst van gezondheidszorg dan de overheid nu lijkt in te zien.
Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor de zogenoemde curator, de ‘persoon’ die bepaalt welke zorg aangeboden wordt aan de inwoner. Er is in hun veronderstelling een digitale curator die gaat bepalen wie welke gezondheidsdiensten kan krijgen en onder welke voorwaarden, maar dus ook wie de zorg niet zal ontvangen.
Inspiratiebron
Ik ben van mening dat deze theorie een inspiratie kan zijn voor ict-bedrijven, hun productmanagers en directies om richting de toekomst slimmere keuzes te maken en te helpen de zorg beter te maken, en toegankelijk en betaalbaar te houden. Ook ben ik het met Bas en Edwin eens dat het onvoldoende is om het stap voor stap een klein beetje beter te doen; we moeten blijven zoeken naar een echte game changer.
Door: Eddy van de Werken, productmanager bij Centric, voorzitter OIZ, en vaste columnist van Zorgvisie tech magazine.