In de nasleep van de grootste gezondheidscrisis van de laatste honderd jaar klinken in de Nederlandse zorg verschillende noodkreten. Het personeel loopt op zijn tandvlees, de ziekenhuizen kunnen de coronarekening niet betalen, de wachtlijsten worden langer en langer. Het is duidelijk dat de coronacrisis heeft gezorgd voor een sector die op apegapen ligt. Herstel is nodig.
Extra geld, personeel en hersteltijd
Maar herstel kost tijd, geld en menskracht. De roep om extra geld, extra personeel en extra hersteltijd klinkt dan ook overal. Dat is overigens niet nieuw. Corona heeft deze roep misschien versterkt, maar ook in de jaren voor maart 2020 werd hier al volop om geroepen.
Leren omgaan met minder
Maar meer personeel, meer geld en meer tijd is er niet en zal er de komende twintig tot dertig jaar ook niet komen. Dat kan betekenen dat er minder tijd is voor de patiënt, dat er minder handen aan het bed zijn en dat er niet altijd budget is voor allerlei dure behandelingen, om maar een voorbeeld te geven. In plaats van te roepen om meer moeten we leren omgaan met minder.
Goede voorbeelden
En daar bent u als bestuurder van groot belang. Om te kunnen omgaan met minder is handigheid, creativiteit en leiderschap nodig. Goede voorbeelden zijn er genoeg. Lees bijvoorbeeld het verhaal over nieuwe ideeën voor de ouderenzorg in het komende nummer van Zorgvisie magazine, dat op 24 september uitkomt. Daarin komen meerdere voorbeelden aan bod waar – door anders naar zorg voor ouderen te kijken – de zorg niet alleen goedkoper wordt, maar ook beter ervaren wordt.
Structureel samenwerken
Of lees het interview met Alex Friedrich die stelt dat er een flink capaciteitstekort is bij de IC’s in Nederland. Dit hoeft niet opgevangen te worden door extra capaciteit te creëren, maar door structureel samen te werken met Duitsland en België; twee aangrenzende regio’s met overcapaciteit. Friedrich gaat werk maken van grensoverschrijdende zorg in zijn nieuwe functie als bestuursvoorzitter van het Universitätsklinikum Münster.
Een andere blik
En zo zijn er plekken te over in ons stelsel, in onze zorgorganisaties en zelfs in uw eigen handelen waar winst te behalen is. Maar dat vergt een andere blik. Een blik waarbij u niet alleen kijkt naar wat het beste is voor uw organisatie, maar voor de zorg als geheel.