We weten het allemaal: zorgverleners zijn overbelast, niet in de laatste plaats door de administratieve lastendruk. Vaak wordt die administratie als zinloos beschouwd. Zorgverleners zijn alleen maar aan het registreren, hoor je dan, waardoor ze aan hun eigenlijke werk niet toekomen.
Artificial Intelligence
Toch is dat niet het hele verhaal, schreef ik in een eerdere blog op Skipr . Natuurlijk komt het voor dat verpleegkundigen en verzorgenden gegevens moeten vastleggen waarvan je je kunt afvragen of ze echt nodig zijn. Maar vaak is het toch zinvol die gegevens vast te leggen.
Aan de voorbeelden die ik toen noemde – het nut van een goede overdracht, planning, reiskosten – voeg ik graag iets toe dat deels nog in de toekomst ligt: een nuttige toepassing van Artificial Intelligence (AI).
Juiste analyse
We registreren veel, maar we maken te weinig gebruik van die gegevens, en dat is jammer. Uit structureel vastgelegde data kun je veel informatie halen, als je er maar de juiste analyse op toepast. Veranderingen in gewicht, bloeddruk of saturatie, het kunnen allemaal aanwijzingen zijn voor een verandering in de medische toestand van de cliënt of patiënt, en dus kan het zinvolle of zelfs noodzakelijke informatie zijn om daarop te kunnen anticiperen.
Datagestuurde zorg
Momenteel maken we nog weinig gebruik van AI, vooral omdat de zorg zo complex is en om zo’n grote zorgvuldigheid vraagt. De ‘superzorgcomputer’ IBM Watson functioneert alweer heel wat jaren, maar is vooral succesvol bij specifieke ziektes en aandoeningen. Intussen is datagestuurde zorg wel aan een opmars bezig, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve medicijnen. Als we deze ontwikkeling verder willen helpen, zijn nog veel meer data nodig. Hoe meer data, hoe zinvoller de analyses en hoe beter de conclusies. Als ze maar gestructureerd worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt.
Administreren heeft dus zin. Nu al met het oog op de beschikbaarheid van gegevens en om trends zichtbaar te maken, en steeds meer voor betere zorg die is toegespitst op de patiënt. Dus als we blijven administreren en dit ook nog op een makkelijkere manier kan, werken we naar een win-winsituatie.
Sander van Tilburg, Chief Technology Officer SDB Groep