In deze tijd van grote veranderingen in het zorgstelsel met grote consequenties voor in- en uitstroom van werknemers vergeten we weleens dat we ook nog over de wat verdere toekomst moeten nadenken. We zijn geneigd prioriteit te geven aan de zaken die urgent zijn maar het is evenzo belangrijk om oog te hebben voor de zaken die niet zo urgent zijn maar wel belangrijk! Wat zijn de dominante maatschappelijke trends en hoe werken die vroeg of laat door in het organiseren van werk, werkgeverschap en werknemerschap? AWVN onderscheidt een aantal belangrijke ontwikkelingen die van invloed zijn op de strategie van organisaties: technologisering/robotisering, ondernemender, globalisering/lokalisering en vergrijzing.
Over technologie kunnen we kort zijn: we weten niet hoeveel banen er verloren gaan en erbij komen maar een ding staat vast: de eisen die technologie aan mensen stelt gaan danig veranderen en in een versneld tempo. Wat betekent dit voor uw eigen organisatie?
Ondernemender betekent dat werknemers niet meer in de oude structuren van hiërarchie willen werken, hun eigen netwerken creëren en zich de vraag zullen stellen: begin ik voor mezelf of ga ik voor een ‘baas’ werken? Hoe aantrekkelijk en onderscheidend is uw organisatie?
Globalisering en lokalisering: deze twee stromen trekken parallel op. De wereld wordt groter en kleiner tegelijk. De kloof tussen de vliegveldnomaden en de degenen die achterblijven in hun ontwikkeling moet blijvend geslecht worden. We moeten niet willen dat grote groepen in onze samenleving niet meedoet aan zinvol werk (ruim gedefinieerd). Welke maatschappelijke rol pakt uw organisatie p het gebied van inclusief werkgeven?
Vergrijzing: we worden in ras tempo ouder met z’n allen en werken in de nabije toekomst door tot 70 of nog ouder. Dit heeft betekenis voor loopbanen, beloning, hybride banen, mantelzorg, omgang met chronisch zieken, bedrijfscultuur met 4 generaties op de werkvloer. Hoe speelt u in op deze ontwikkeling die nu al meest tastbare lijkt?
De gangbare reactie op bovenstaande is: zal mijn tijd wel duren, we moeten het nog zien, wie dan leeft wie dan zorgt, tegen die tijd hebben we wel een regeling. Gewoon gezonde weerstand tegen verandering, niets menselijks is ons vreemd. Het zou mooi zijn als we na deze eerste reactie op zoek gaan naar visie. Want het ontbreken van visie breekt ons op in allerlei situaties: in overleg met vakorganisaties over arbeidsvoorwaarden, medezeggenschap over de eigen organisatie, bij fusies, harmonisaties en reorganisaties, bij het inzetten van elk HR-instrument!
AWVN komt bij honderden werkgevers, ook in de zorg, over de vloer en snapt waar de spreekwoordelijke schoen wringt. Wij hebben een aanpak ontwikkeld die u in een paar stappen – dus zonder ellenlange heisessies – op gang kan helpen bij het formuleren van een behapbare en uitvoerbare werkgeversvisie! Daarbij gaan we ervan uit dat u zelf heeft nagedacht over de toekomst van uw organisatie vanuit bedrijfsmatig perspectief. Wij reiken u met een praktische aanpak de tools aan om dit perspectief door te vertalen naar het organiseren van werk, werkgeverschap en werknemerschap van de toekomst. Aan het einde van de workshop beschikt u over een concrete selectie van (HR-)onderwerpen die u dichter bij het realiseren van uw bedrijfsvisie brengen. Deze workshop richt zich vooral op HR managers, senior-beleidsadviseurs en managers bedrijfsvoering.
Meer weten? Neem dan contact met ons op.
Erik Groot, directeur programma’s en externe relaties, en Kees de Heer, senior adviseur arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen, beiden werken bij werkgeversvereniging AWVN
Kijk op www.awvn.nl of neem contact op met de AWVN-werkgeverslijn, 070 850 86 05 of werkgeverslijn@awvn.nl