Recentelijk las ik het artikel Will Disruptive Innovations Cure Health Care? van Clayton Christensen, gepubliceerd in HBR. Een geweldig artikel dat ik u van harte aanraad. Een van de mooie ideeën van Christensen is dat hij stelt dat we allemaal focussen op ‘prachtige hightech-oplossingen’, zoals Watson. Oplossingen voor problemen die nog niet zijn opgelost. Prachtig en daar moeten we natuurlijk ook mee door blijven gaan, maar zegt hij: het grootste deel van de zorgkosten gaat op aan ‘eenvoudige problemen’. Zouden we niet moeten zoeken naar technologieën die al opgeloste problemen op een veel betere manier oplossen? Hiervan zijn eigenlijk voorbeelden te over. Christensen komt met het voorbeeld dat de dierenarts een mobiele scanner bij zich heeft en de huisarts een formulier moet invullen voor een aanvraag bij een lab. Overigens hebben we zo’n factor 4 tot 5 keer te veel labcapaciteit in Nederland…
Focus niet op techniek
Niet zomaar toevoegen, maar radicaal verbeteren. IT of e-health vervult hier vaak ook een faciliterende rol. Onlangs zijn de resultaten gepubliceerd van een pilot die wij samen met Philips, Achmea en VGZ hebben gedaan op het gebied van hartfalen. Hierbij is het proces van de behandeling van hartfalen geoptimaliseerd. Een belangrijk onderdeel was de wijze waarop begeleiding wordt gegeven. In plaats van ‘op gezette tijden naar het ziekenhuis’ was er in de pilot sprake van monitoring en advies via e-health. De resultaten: 50 procent (!) minder ziekenhuisopnamen en 20 procent lagere kosten. Een belangrijke succesfactor is dat samen met de ziekenhuismedewerkers hun werkproces is geoptimaliseerd. Dus: niet focussen op de techniek, maar zoeken naar een betere oplossing.
Lagere prijs
Nog zo’n mooi voorbeeld vind ik de ontwikkeling van ondersteuning van kinderen met autisme. Hierbij zoeken professionals samen met de cliënten naar een vernieuwende e-health-oplossing met gamification. De grootste winst zou wel eens kunnen zitten in het co-creatie deel. Door dit samen te doen met de cliënten is er ook een andere visie op het behandelproces ontstaan. Dat is ook hard nodig gelet op de overgang van deze zorg naar de Wmo. Dankzij een nieuw behandelproces in combinatie met e-health lijkt het wel degelijk mogelijk om goede zorg te bieden tegen een veel lagere prijs.
Nieuw ontwerp
In beide cases zit een gezamenlijk element wat ik maar al te vaak mis: herontwerp gefaciliteerd door IT. Dus niet een prachtige IT-oplossing die een stukje van het proces verandert, maar een compleet herontwerp. De professional laat het bestaande proces los en daar komt een nieuwe, betere versie voor in de plaats. Vormgegeven in samenspraak met de patiënt en ondersteund door IT. Het lijkt het recept voor drastische verbetering.