In het gedoogakkoord tussen PVV, CDA en VVD krijgt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) meer bevoegdheden en de controles in de ouderenzorg moeten flink worden uitgebreid. ”De inspectie zal inspecteren op de werkvloer, ook via onaangekondigde bezoeken waarbij bijvoorbeeld mystery guests ingezet kunnen worden”, aldus het gedoogakkoord. De verzorgers zijn gewaarschuwd. Een bedlegerige patiënt in een verpleeghuis zou straks zomaar een vermomde inspecteur kunnen zijn.
Beleidsvoornemens
Om een en ander te kunnen betalen wordt het budget van de inspectie met 10 miljoen euro verhoogd. Het regeerakkoord en het gedoogakkoord staan vol details en beleidsvoornemens. Er staan grote systeemwijzigingen in beide akkoorden. Zoals het uitvoeren van volksverzekering AWBZ door de zorgverzekeraars, het overhevelen van begeleiding en dagbesteding naar de Wmo en het wettelijk verankeren van de persoonsgebonden budgetten. Opvallend is wat in het regeerakkoord wel staat en in het gedoogakkoord niet. Als dat laatste het geval is, moet de regering de steun bij andere partijen vandaan halen.
Marktwerking
Zo wil het regeerakkoord verder gaan met de uitbreiding van het zogenoemde b-segment bij de ziekenhuizen, privaat kapitaal toelaten en winstuitkering toestaan. In het gedoogakkoord staat daarover echter geen letter. Wat ook niet zo vreemd is, want de PVV is erg terughoudend als het om marktwerking gaat. Het is daarom hoogst onzeker of die marktwerking inderdaad wordt uitgebreid.
Sprankje hoop
Voor het VVD-CDA-kabinet is er nog een sprankje hoop. De PVV is akkoord gegaan met de financiële onderbouwing van alle bezuinigingen. Meer marktwerking bij de ziekenhuizen zou structureel 330 miljoen moeten opleveren. Om die reden zou de PVV dus ook best akkoord kunnen gaan. Het meest waarschijnlijk is echter dat het besparingsbedrag links- of rechtsom gehaald moet worden en dat VVD en CDA enerzijds en PVV anderzijds een verhaal vertellen dat haaks staat op wat de ander beweert. (Zorgvisie – Eric Bassant)
Lees ook:
Instellingen nemen eigenbijdrage
van clienten en innen daarbij PGB
van de clienten.Er klopt iets niet,kan je mijn antwoorden op deze stelling ???
Hoeveel procent van de begroting voor volksgezondheid verdwijnt er nu al richting administratieve en controlerende organen en systemen als Zorgkantoor(zorgverzekeraar in feite) CIZ, CAK en ambtelijk geneuzel in het Haagse op VWS en verder allerlei adviesorganen en interim-bestuurders ? Wat is er nu beter geworden aan de zorg door opvoeren van de dagelijkse controle op die zorg in de afgelopen 40 jaar ?
Nu ook nog maar even een zorgpolitie er bij terwijl er al regelmatig verwacht en onverwacht controle is ?
Op 23 september is er op een congres De ZorgPolitie geboren.
Voor meer informatie kunt u bellen met:
Lilian Wapenaar 06-551 983 85
Manja Ellenbroek 06 -1094 9401
wanneer vertrouwen overheidsinstanties eens op de verantwoordelijkheid en deskundigheid van professionals om misstanden te signaleren in plaats van wéér meer geld aan ‘controle’in plaats van ‘kwaliteitstoevoeging =handen aan het bed en verbeteren van opleidingen”te besteden. Denkt men nu werkelijk dat een inspecteur in bed er bij opname door de specialist ouderengeneeskunde meteen herkend wordt als zijnde niet ziek, hoe vervreemd is men in Den Haag van de realiteit ???!!niet nog meer bureaucratie s.v.p.
getekend, een specialist ouderengeneeskunde met hart voor de zaak maar een allergie inmiddels voor overheidsbemoeienis.