Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Branding in de zorg: een sterk merk bouwen

Eindredacteur
Vroeger ging je naar hét ziekenhuis, dé dokter, kreeg oma zorg via dé thuiszorg, haalde je pillen bij dé apotheek op de hoek en liet je een blessure behandelen bij dé fysiotherapeut. Maar dit plaatje is passé. (foto: VUmc)
Branding in de zorg: een sterk merk bouwen

Ook cliënten in de gezondheidszorg worden

Registreren

9 REACTIES

  1. ‘Menselijk handelen biedt meeste kans om verwachtingen van cliënt te overstijgen: heilige graal voor elke marketeer’
    Ik ben het met de auteur eens. De beleving van de client is en blijft mensen werk, ligt bij medewerkers en mond op mond reclame werkt het beste. Ik ben het ook eens met de reacties dat marketing (onnodig) geld kost en eigenlijk rekent de klant de slechtere merken al af door naar een andere aanbieder over te stappen. En John; als ik niet tevreden ben over mijn podo, ga ik naar een ander (beleving), als ik mijn tandarts niet klantvriendelijk genoeg vind maar ze levert wel goede kwaliteit, blijf ik… er zullen voldoende mensen zijn die mondig genoeg zijn om ergens anders heen te gaan als er maar aanbod is. En daar schort het door de gereguleerde markt vaak aan.
    Wél kan een juiste of andere focus (bijv. Marketing) op de zorg vanuit de aanbieder (bijvoorbeeld de medewerkers als kapitaal gaan zien) juist voor veel lagere kosten en betere zorg, zorgen.

  2. Lees alle reacties
  3. Lul toch niet. Altijd kletsen en geld verspillen in de zorg aan zaken die er niet toe doen. **Dat de reputatie overeenkomt met hun perceptie** Ik blijf scheuren van het lachen. Horen jullie allemaal op die flutcursussen gegeven door GRAAIERS die het evrschil niet weten tussen een po en een bloeddrukmeter. Wanner komt de regering erachter dat ze er dat academisch geklets uit moeten snijden en zeker van subsidie moet onthouden. GEWOON HEEL GOEDE ZORG VERRICHTEN dat gaat als een lopend vuurtje door het land. WAT EEN GEWELDIG IMAGO EN MERK GEEFT DAT

  4. Beste Rob: je hebt groot gelijk wat mijn rol als mantelzorger betreft. Wat jij suggereert doe ik ook , en graag. Desondanks blijft het beroep van de betaalde hulpverlening , in de verpleeghuizen, een beroep van jakkeren en jagen, met ‘s-avonds bekaf zijn met schuldgevoel. En dat tegen een salaris van 10 a 15 % van het salaris van de bestuurder die zit te spelen met onzin als marketing, efficientie, speadsheets, e.d.

  5. Beste Rob II, bovengenoemde schoonzoon heeft het over verzorgsters en dat is een wezelijk andere functie dan jouw genoemde verpleegster. Hebben überhaupt de hardwerkende verpleegsters en verzorg(st)ers zo’n mooi salaris?? Algemeen bekend is zo langzamerhand dat in de top van de verpleeg- en verzorgingstehuizen aan de directeuren buitensporige salarissen betaald worden. En daar zijn de Raden van Toezicht verantwoordelijk voor. Het is niet voor niets dat eindelijk 1 januari 2013 de nieuwe wet normeringscode in werking treed voor de zorg. Hopende dat er dan eindelijk een einde komt aan het gegraai en de old boys network!!

  6. Beste Schoonzoon,
    De gezondheidszorg heeft grote behoefte aan Schoonzoons die zelf naar de patiente gaan om een praatje te maken. Het is mooi weer dus huphup.. Jouw verpleegster heeft een mooi beroep en krijgt een mooi salaris. Kijk maar eens op haar naamkaartje.. daar staat vast geen Florence Nightingale

  7. @John, ja het werkt zo, alleen anders dan bij de KLM (hoewel Vision clinics en Bergman Clinics ook best bij de eindafnemer/patient bekend zijn). De zorg is geen consumentenmarkt, maar een (indirecte en gereguleerde) markt met verwijzingen en draagvlak. ‘Merken’ moeten voor een collectieve feelgood factor zorgen worden welke door de sector zelf wordt uitgedragen (‘napraten’) en zullen indirect tot patientenstroomombuigingen (kunnen) leiden. Denk hierbij aan; Planetree, Doorbraakproject (van een paar jaar geleden), Kaiser Permanente, Thomashuizen, het NHG, het CBO en niet te vergeten de key opnionleaders op hun vakgebied. Door het feit dat in de zorg kennis als maatschappelijk eigendom wordt beschouwd is het wel moeilijk om (op langere termijn)het merk aan een bepaalde aanbieder gekoppeld te houden. Denk dan bijvoorbeeld aan; Aspirine, Prozac en Viagra. Maar in de zorg; merken genoeg..

  8. Voor dit soort onzin ben ik echt allergisch.
    Denk je nou echt dat de rennende verzorgster in een verpleeghuis hier mee bezig is terwijl het haar, elke dag, moeite kost om menselijke zorg te kunnen leveren. en diezelfde verzorgster is elke avond bekaf en voelt zich dan schuldig over hetgeen ze niet heeft kunnen doen: een pratje maken, eens rustig op de rand van het bed een verhaal van een patient aanhoren e.a.
    Marketeers, met zeeen van tijd, met prima inkomens en zonder ooit een patient verschoond te hebben, horen ver weg te blijven van de gezondheidszorg.
    Ga spelen in de profit-sector en ga daar mensen om de tuin leiden.

  9. Willen de auteurs graag dat het zo is of geloven ze het echt?
    In mijn beleving gaat het gros van de mensen naar de dokter(huisarts), naar de fysio (die veelal verbonden is aan de huisartspraktijk, maar hier is specialisatie van invloed) en naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, zeker als een ander ziekenhuis 40 km verderop ligt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.