De inzet van mystery guests in de ouderenzorg en de ggz levert minder relevante informatie op dan verwacht. Dat is de conclusie van een rapport van het Instituut Beleid & Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus universiteit in opdracht van het ministerie van VWS.
Naar analogie van de ‘mystery shopper’
Wat een slim onderzoek , zeker opgezet door een ervaringsdeskundige ? De mysterygast zou zich als PATIËNT moeten laten opnemen ,maar zeker in deze hete dagen kan het van zijn of haar (im)mobiliteit afhangen of hij of zij na een week niet ….. ondervoed , gedehydrateerd, en met rauwe billen en een urineweginfectie weer op kan stappen. Een cameraatje en of microfoontje zal wel effectief zijn, maar ja dan komt de waarheid aan het licht en is geen pet of doofpot groot genoeg ? ? Met de zieke ziekenhuizen en andere tobbestuurde instellingen gaat de tot de markt gedwongen ZORG met ambtelijke snelheid en zekerheid ook ‘marktconform’ ….FAILLIET. ? ?