Zorgorganisatie Careyn stapt deze week naar de rechter omdat de organisatie vindt dat de gemeenten in de Hoeksche Waard een te laag tarief eisen voor de huishoudelijke hulp.
Careyn mag per 1 januari geen
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanCareyn mag per 1 januari geen
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
het is gemakkelijk om Careyn de schuld te geven maar laten we ook kijken hoe de markt werkt. De gemeenten stellen op voorhand de prijs vast en hopen dat aanbieders hierin stappen. Vele zorgorganisaties zijn caryen voorgegaan door tegen bodemprijzen te offreren om een licentie van 3 jaar te veilig te stellen. De aanbieders hebben natuurlijk niet in de gaten gehad dat over 3 jaar weer een volgend rondje komt en dan kiezen gemeenten weer voor de goedkoopste oplossing en vaak een nadere partijn als gevolg daarvan de kans dat je geen werk meer hebt voor je medewerkers. Deze werkwijze heeft de afgelopen jaren enkele tientallen miljoenen gekost bij de zorgaanbieders omdat ze gingen voor de inhoud. Het is hen hooguit kwalijk te nemen dat ze de samenwerking met de gemeenten te opportunistisch (en dus niet zakelijk) hebben ingeschat. Het huishoudelijke werk, dat ook door de thuiszorgorganisaties werd gebruikt om lichte verzorgende taken bij cliënten uit te voeren, is verworden tot pure schoonmaak.
En schoonmaakactiviteiten kunnen worden ondergebracht bij schoonmaakbedrijven met lage cao´s waardoor meer mensen aan de onderkant van de samenleving (bijv. allochtonen) aan het werk kunnen worden geholpen en de gemeentekas daarmee verlicht wordt. Vanuit gemeenten geredeneerd een gouden greep.
De client echter heeft het nakijken. Immers vele mensen van verschillende organisaties over de vloer die allemaal een taakje uitvoeren en klant door het bos de boom niet meer ziet.
Careyn is zeer ondeskundig,niet profesioneel en maken misbruik van de zwakke mensen in onze samenleving. Ze zouden zich moeten schamen.Ze maken bewust mensen kapot,stelen en zelf de klachtencommissie is een aanfluiting.
wat ik in deze discussie het meest schrijnend vind is dat die over de hoofden van clienten plaats vind.
zeer veel ouderen zitten op dit moment zonder huishoudelijlke hulp, of krijgen niet de uren die geindiceerd zijn.
wachtlijsten zijn tijdens de WMO ontstaan , en zoals het ernaar uit ziet wordt daar voorlopig ook niet invoorzien.
‘het blijft een financieel getouwtrek tussen overheid gemeenten en zorginstanties die ten koste gaat van hulpbehoevenden.
wie heeft hier nog oog voor de client??
was het niet dat de zorg door de komst van de WMO geoptimaliseerd zou worden, en de clienten er op vooruit zouden gaan.
helaas is wat betreft de HBH dit nog een desillusie
Ik voel mee met de werknemers van Careyn op de werkvloer. Veelal gaat het hier om oudere dames die dit werk met overtuiging doen en die om dit gezeik ook niet gevraagd hebben. Maar laten we niet vergeten dat de bestuurslaag van Careyn zich ook een slag in de rondte graait. Daar kan mijn insziens ook wel aardig wat vanaf.