De inzet van trajectbegeleiders of casemanagers in de ketenzorg voor mensen met dementie levert enorme kwaliteitswinst en besparingen op. Dit blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar Coöperatie VGZ. Goede ketenzorg onder leiding van een casemanager kan in de AWBZ de kosten voor dementiezorg halveren.
In zorgkantoorregio Noord-Holland Noord zet zorgaanbieder
Casemangement lijkt mij van toepassing in het totaal van de ouderenzorg, bij dementie werkt het goed en niet alleen in NoordHolland-Noord maar ook in Amsterdam .
Het is echter triest te moeten vaststellen dat indien er uiteindelijk toch een opname plaats vindt veel van de ondersteuning door de casemanager niet meer geboden kan worden omdat in veel instellingen de functie van bv het Maatschappelijk werk opgeheven of geminimaliseerd is/wordt.
Het feit dat er één aanspreekpunt is voor de burger met dementie zorgt ervoor dat de burger weer gehoord wordt.Dat hij/zij de regie in handen heeft. Dat behalve de coördinatie van de hulp t.a.v. de welzijn/zorgvraag er ook aandacht is voor de mensen rondom de burger met dementie. Ik ben ervan overtuigd dat ook dat gegeven een enorme kostenbesparing zal gaan opleveren. Veel hulpvragen die bij een huisarts terecht komen gaan over het niet welbevinden van burgers die, ondanks de vele betrokken hulpverleners, niet gehoord worden! Dementie is ook een ziekte van de burgers rondom de mens met dementie!
In het onderzoek is de ketenzorg dementie onderdeel van de GGZ. Feit is dat Geriant landelijk de langste ervaring heeft op gebied van deze ketenzorg. M.i. staat en valt casemanagement en de kwaliteit van de zorg voor de doelgroep met de effectiviteit van de regionale ketenzorg. Kan dit betekenen dat andere ketens vergelijkbare resultaten kunnen behalen? Zo ja, dan betekent dit dat de zorgverzekeraar het niet standaard bij de GGZ moet onderbrengen. Verder vraag ik mij af of het diagnosticeren in dit onderzoek grotendeels extramuraal plaats vindt? Zo ja, dan moet de zorgverzekeraar hier ook iets mee doen, lijkt mij.
Casemanagement is een mooi principe dat op veel cases kan worden toegepast: ouderen, oncologie, verslaafden etc. Maar misschien niet zo voor de hand liggend: cases zijn ook slachtoffers na een medisch incident. Ik leg me op dit laatste toe: als Amiz Delft. Heel dankbaar werk!
Heb dit zelf in de eigen omgeveing meegemaakt. Ik was zeer geholpen met de inzet en kennis van de casemanager dementie. Er gaan deuren open die anders gesloten blijven. Het komt zeer ten goeden aan de client waar het uiteindelijk om draait.
Laat mij raden: in Noord Holland wordt weinig gebruik gemaakt van de geheugenpoli…
Ik zou er ook voor willen pleiten om dit bij veel meer cliëntgroepen in te zetten. Als ambulant (gezins) begeleidster kom ik vaak tegen dat men heel erg langs elkaar heenwerkt, één persoon die de boel coördineert samen met de cliënt werkt veel efficiënter en zal op den duur heel veel kosten kunnen besparen! Verder weet de cliënt ook veel beter waar hij/zij aantoe is en wie nu het aanspreekpunt is. Ook daar gaat het heel vaak nog fout!
ik zou er ook voor pleiten om dit bij veel meer groepen cliënten in te zetten. Als ambulant (gezins) begeleidster kon ik ook vaak tegen dat men enorm langs elkaar heenwerkt vanuit verschillende instanties. Eén vaste casemanager die op de hoogte is van alle hulp en zorg rondom een cliënt/gezin zou heel erg veel kosten besparen!
Een prachtig voorbeeld wat het nota bene op kan leveren als je de client centraal stelt (als case). Jammer dat de aanleiding altijd de financiering is, maargoed zo gaat dat nu eenmaal….
Zouden we ook moeten doen bij onze medemensen die kampen met psych. problemen of een verstandelijke beperking hebben !
Zal veel meer besparen dan de nu voorgenomen maatregelen van besparing op PGB’s en minder begeleiding in de dagcentra…..!! Hopenlijk opent dit voorbeeld de ogen van de minister/staatssecr.
het blijkt meer weer dat een goede logistiek de kosten in de zorg enorm drukken.