E-health is door onze eigen Neelie Smit Kroes tijdens de WoHIT in april dit jaar gebombardeerd tot een van de drijvende krachten achter de zo welkome en noodzakelijke vernieuwing binnen de zorg. Het Emerce eHealth-congres op 11 oktober ging in op de vraag op welke wijze e-health aan deze wens tegemoetkomt en welke eerste stappen kansrijk en/of zinvol zijn.
Na wat lichte aarzeling zijn we
@Klaas: Dan zouden we eHealth te kort doen. Je beschrijft hier een mogelijke toepassing op het terrein van eHealth, maar er is nog zoveel meer. Denk bijvoorbeeld ook aan het digitaliseren van diensten (afspraken maken, afhandeling klantvragen, educatie mbt ziektebeeld of zorgproces), telemonitoring of simpelweg het beheer van of de (directe) toegang tot het eigen medische dossier.
Volgens mij alleen handig voor die kleine consultaties waar fysieke aanwezigheid echt niet nodig is. Zou dus kunnen besparen in eerste lijn. Met wel het risico dat symptomen gemist kunnen worden. Maar aangezien gezondheidsindustrie ook alleen nog maar over geld gaat lijkt me dat geen probleem.
Volgens mij gaat eHealth echt vliegen als het verbonden is aan de praktijk van zorgverlenen. Oftewel, niet alleen de patient centraal, maar ook de processen van deze patient en de zorgverlener. Juist de betrokkenheid van de arts is cruciaal en de inpassing in het proces van groots belang. Dan is, zoals Chris zegt, eHealth niet meer voor erbij.
Zie ook het goede blogartikel van Arjan Zuurbier op Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/18/ehealth-focus-op-draagvlak-behoeften-niet-op-toepassingen/
Nog iets complexer. eHealth gaat over empowerment van iemand anders, bijvoorkeur de Patient, in het zorgnetwerk van de Patient. Dus over ‘van je af organiseren’ en substitutie – van mensuren, stenen en middelen. Wat de een kosten noemt, noemt de ander loon of omzet.
Mayo is ander geval – iedereen is daar bijvoorbeeld in loondienst en ziet zorgverlening als teamprestatie waarbij je van elkaar leert. Daarnaast wil Mayo haar Experience en Delivery uitbreiden van 2 naar 20 naar 200 miljoen mensen.
@Christ: Het is geen technisch probleem en niet een wens van alle patiënten, maar wel van veel patiënten.
Nederland loopt voorop met het aantal internetverbindingen per huishouden en de helft heeft zelfs al een smartphone. We boeken vakanties, winkelen en bankieren via internet.
Het verdienmodel in de zorg is hier echter nog niet op afgestemd. Binnen de ziekenhuizen wordt al gebruik gemaakt van telefonische consulten en per mail, echter nog spaarzaam omdat alleen face-to-face contacten tussen patiënt en medisch specialist worden vergoed door verzekeraars.
Veel patiënten zouden maar wat graag zicht hebben op het eigen dossier om hiermee stuk regie in handen te krijgen. Omdat ook verzekeraars de toegevoegde waarde zien van communicatie tussen patiënten en zorgverleners, verwacht ik binnen een jaar een forse ontwikkeling op gebied van E-health.
@Chris: maar die strategieën en inzichten zijn volop gedeeld tijdens het eHealth-congres? Ik deel wel je mening dat als er geen duidelijke keuzes worden gemaakt ten aanzien van het bedienen van klanten in de gezondheidszorg, hier voorlopig geen geld mee kan worden bespaard. Los daarvan zijn er overigens andere overwegingen om te investeren in eHealth: klanttevredenheid om er maar eens een te noemen.
Waar we op wachten?
We wachten op succesvolle strategieen om bestaande zorgprocessen te vervangen of veranderen. Als eHealth er alleen maar bij komt, leidt het alleen maar tot extra kosten. In deze tijd geen kansrijke onderneming.
Dus wat gaan we niet meer of anders doen?
Waar wachten we nog op