Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Communicatie tussen patiënt en medici moet beter’

Redacteur KinderopvangTotaal
Veel medische fouten kunnen voorkomen worden als de samenwerking en communicatie tussen patiënten en zorgverleners verbetert. Dat benadrukt patiëntenorganisatie NPCF naar aanleiding van de publicatie van het boek “Hadden ze maar geluisterd”. De NPCF maakt zich ernstig zorgen over de slechte naleving van richtlijnen van zorgverleners tijdens operaties. 'Van alle medische fouten vindt 62 procent plaats rondom de operatie.'
‘Communicatie tussen patiënt en medici moet beter’

De NPCF vindt het onvoorstelbaar en

Registreren

3 REACTIES

  1. Toen ik het verhaal van dhr. Zwier las dacht ik, ‘wat een brood etende profeet’. De verpleegkundige heeft wel praktijkervaring. Van patienten hoor ik dat zij het een gelijkwaardige partner zijn niet kunnen in stressvolle omstandigheden, niet zijn maar ook niet durven t6e zijn en de specialist te jakkert en jaagt. Daar schort het vaak ook aan een adequaat zelfmanagement. Wees zelf patient bij een voor jou wildvreemde arts, dan wordt het duidelijk. Ik ben benieuwd hoeveel tijd voor overleg en informatie met/aan een patient is opgenomen in een dbc en hoeveel daarvan wordt gedaan.

  2. Lees alle reacties
  3. @Zwiers. U schrijft:
    …. de ondersteuning van zorgverleners op het gebied van educatie en training van specifieke zelfmanagement ondersteunende vaardigheden. Daar ben ik het mee eens. Maar u haalt niet aan dat een patiënt het ziekenhuis overwegend als zeer stressvol ervaart. Bovendien, door de steeds kortere tijdspanne van pre-, peri- en postoperatieve zorg zijn er nog maar weinig momenten om echt in gesprek met de patiënt te gaan. Tot slot, zorgverleners hebben vanwege de kortere opnameduur per patiënt een verhoogde kans om te maken te krijgen met een vitaal bedreigde patiënt. Op zo’n moment staat stabilisatie van vitale functies voorop, en niet het zelfmanagement van de patiënt.

  4. Het sleutelbegrip is en blijft zelfmanagement. In het Generiek Model zelfmanagement komt duidelijk naar voren dat partnerschap, communicatie, vertrouwen en respect centrale begrippen zijn. Onder zorgverleners is zelfmanagement inmiddels een bekent begrip, echter de praktische toepassing van zelfmanagement en zelfmanagement ondersteuning in de praktijk blijkt vaak nog een struikelblok. Op het moment dat je als zorgverlener in staat bent om je patient te ondersteunen in zijn zorgproces, in plaats van de van oudsher meer paternalistische benadering te voeren, verbeterd de communicatie en het vertrouwen. Dit is vervolgens de basis voor goed partnerschap, elk zorgtraject is namelijk onderhevig aan een gezamenlijke component die op dit moment nog steeds te weinig voor het voetlicht komt. Dus dat de patient daarin een rol heeft is duidelijk, maar we kunnen daarbij niet voorbij gaan aan de ondersteuning van zorgverleners op het gebied van educatie en training van specifieke zelfmanagement ondersteunende vaardigheden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.