Crisissituaties hebben een enorme impact op artsen, verpleegkundigen, bestuurders en andere zorgprofessionals. De emotionele belasting van de coronacrisis is vergelijkbaar met de impact van een calamiteit. Zorgverleners krijgen langdurig te maken met stress, angst en onzekerheid. Zonder adequate en tijdige mentale nazorg is er groot risico op burn-out en PTSS. ‘Mentale nazorg is niet nice-to-have, maar bittere noodzaak’, zegt professor Kris Vanhaecht, expert second victim.
Duurzame inzetbaarheid van u en uw team
De duurzame inzetbaarheid van uw team is net zo belangrijk als de zorg voor coronapatiënten. Het is nu tijd om te investeren in de mentale gezondheid en veerkracht van uzelf én uw medewerkers.
Het Zorgvisie congres Mentale nazorg in crisistijden biedt u niet alleen tips en houvast om op een goede manier met stress om te gaan, maar ook handvatten om preventieve steun en mentale nazorg in te richten.
Keynotes
U krijgt de unieke kans om te leren van topsprekers en experts op het gebied van mentale nazorg.
Tijdens het Zorgvisie congres Mentale nazorg in crisistijden ontdekt u:
- Op welke symptomen u alert moet zijn bij uzelf en uw collega’s
- Hoe u als leider het goede voorbeeldgedrag geeft
- Op welke manier mentale zorg is opgebouwd
- Hoe u preventieve steun en mentale nazorg inricht voor uw medewerkers
- Welk gedrag u en uw collega’s dagelijks helpen om mentaal veerkrachtig te blijven
Programma | Mentale nazorg
Mentale nazorg voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgwerkers is bittere noodzaak. De emotionele belasting van de coronacrises is te vergelijken met de impact van een calamiteit. Om het risico op burn-out en PTSS te voorkomen is adequate en tijdige mentale nazorg geboden. Kris Vanheacht schetst op welke symptomen u alert moet zijn en laat zien uit welke drie lagen mentale steun is opgebouwd: opvang door collega’s, peer-group-support en professionele hulp.
Meta van der Woude is drie weken aan het werk om de coronacrisis te bestrijden als ze zelf klachten krijgt. Ze raakt half maart besmet met het coronavirus en belandt doodziek op haar eigen intensive care. De afscheidsfilmpjes voor haar familie waren al opgenomen en ze vreesde voor haar leven. Maar zover kwam het gelukkig niet. Inmiddels is Meta aan het revalideren. Nu ze zelf patiënt is geweest op de IC, begrijpt ze beter wat patiënten doormaken en wat voor mentale impact het heeft op patiënten en hun naasten. Van der Woude deelt haar ervaringen en heeft goede ideeën om huidige processen te verbeteren.
Wat is de invloed van de coronacrisis op de gezondheid en het welzijn van zorgmedewerkers? En waar hebben zorgmedewerkers behoefte aan tijdens dit soort crises? Gezond Leiderschap speelt een belangrijke rol bij gezond werken in de zorg. Hoe kunt u als manager of bestuurder gezond leiderschap toepassen? IZZ deelt de resultaten van de Monitor Gezond werken in de zorg 2020 en neemt u mee in de essentie en do’s en don’ts van gezond leiderschap.
De mentale druk is door de coronacrisis enorm. Om te voorkomen dat zorgverleners omvallen, is er sinds 1 april het landelijk contactpunt psychosociale ondersteuning ten tijde van de coronacrisis. Zorgprofessionals kunnen hier met hun hulpvraag terecht, daarnaast geeft het contactpunt advies over het inrichten van preventieve steun. ARQ IVP-directeur Caroline Six geeft tijdens haar presentatie het belang aan om te investeren in mentale veerkracht. U ontvangt praktische handvatten voor uw organisatie om preventieve steun en mentale nazorg in te richten.
GGz Breburg en het Amphiaziekenhuis slaan tijdens de crisis de handen ineen om ervoor te zorgen dat zorgpersoneel van beide instellingen en regionale samenwerkingspartners niet omvallen. Ze ontwikkelden een protocol dat bestaat uit een getrapt mentaal zorgaanbod voor zorgmedewerkers en direct toepasbaar is voor andere zorginstellingen. In dit aanbod wordt psychologische begeleiding aangeboden volgens de 3P’s: Preventie, Psychosociale steun en PTSS. Het ontwikkelde protocol richt zich op voorkomen van burn-out (Preventie), omgaan met angsten van zorgmedewerkers en patiënten rondom de COVID-19-crisis (Psychosociale steun) en kan tevens snel opgeschaald worden naar een kortdurende PTSS behandeling voor zorgmedewerkers (PTSS; door middel van EMDR/exposure). De samenwerking tussen zorginstelling en lokale GGz-instelling staat hierin garant voor de mogelijkheid tot opschaling in de zorg.
Het OLVG handelde proactief toen het corona virus Nederland bereikte. Niet alleen door de OLVG corona-app te lanceren, maar ook op het gebied van mentale nazorg. Het ziekenhuis biedt peer support, oftewel collegiale opvang, een laagdrempelige manier van het bieden van eerste opvang en ondersteuning aan een getroffen collega na een ingrijpend incident op de werkvloer door een getrainde collega. Het OLVG koos ervoor om deze vorm van peergroup-support te upgraden tijdens de coronacrisis.
Prof. dr. Erik Scherder benadert stress en burnoutproblematiek vanuit een neurowetenschappelijk perspectief. Hij deelt zijn visie op het brein in relatie tot burnout, stress, angst en andere psychische klachten. Scherder laat zien hoe u optimaal gebruik kunt maken van uw eigen brein. Hoe pakt breinvriendelijk werken uit op emotie en stress? Waarom is bewegen noodzaak voor de conditie van het brein. Hoe blijft fit?
* Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sprekers | Mentale nazorg
prof. dr. Kris Vanhaecht
prof. dr. Erik Scherder
“Kennis van anatomie maakt je beter in je vak!”
Foto ©Keke Keukelaar
Drs. Roxanne Vernimmen
Caroline Six
ARQ IVP richt zich op ondersteuning en hulpverlening aan zogenaamde hoog risico beroepen, zoals geüniformeerden maar ook aan personeel van jeugdinstellingen, justitiële instellingen, reisorganisaties, supermarkten en vervoersbedrijven. Zeer diverse organisaties waarvan de medewerkers ingrijpende gebeurtenissen kunnen meemaken en deze organisaties vanuit duurzame inzetbaarheid en personele verantwoordelijkheid gerichte zorg aan hun medewerkers willen bieden. Het aanbod van ARQ IVP bestaat uit een mix aan preventie in de vorm van training, (groeps)opvang en kortdurende werk-gerelateerde therapie.
ARQ Kenniscentrum Impact van Rampen en Crises biedt advies en ondersteuning aan diverse organisaties en overheden over psychosociale zorg en veiligheid bij rampen, crises, of andere ingrijpende gebeurtenissen. In deze rol zijn zij een erkende partner van overheid en hoogrisico beroepsgroepen voor beleidsontwikkeling, onderzoek en advisering. De missie van ARQ KC Impact van Rampen en Crises is het bevorderen van hoge kwaliteit en adequaat georganiseerde psychosociale zorg. De kennis over kwalitatief hoogwaardige psychosociale hulp die zo wordt verzameld en ontwikkeld wordt in de vorm van richtlijnen, handreikingen, checklists of digitale tools beschikbaar gemaakt voor organisaties die een taak hebben in de nazorg aan getroffenen of aan professionals.
De rode draad in de werkervaring van Caroline is het psychologisch ondersteunen van medewerkers in het hoog risico domein. Na een studie Arbeids- en Organisatie Psychologie, heeft zij rollen gehad in de toepassing van de psychologie als selectie-adviseur voor piloten en NS, als management adviseur bij Hay Group en als trainer voor onder andere de MBTI. Vervolgens heeft ze zo’n 11 jaar bij TNO Defensie en Veiligheid bijgedragen aan innovatie op het gebied van mentale zorg voor Defensie en Politie vanuit diverse rollen; programmaleider, business developer en research manager. In haar huidige functie komt deze ervaring samen.
Anneloes van den Broek, PhD
Meta van der Woude
Joris Arts
Daarnaast schrijft hij regelmatig blogs over wat de zorg kan leren van andere sectoren.
Anouk ten Arve
Anouk heeft inmiddels een jarenlange ervaring met gezond werken. Zo werkte zij bij het Centrum voor Gezondheidsbevordering op de Werkplek en bij KLM Health Services. Zij is opgeleid als ergotherapeut, arbo-manager, re-integratiewetenschapper en heeft drie post-masters van de opleiding Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit, waaronder strategische innovatie in cure en care, gevolgd. Haar drive is dat het creëren van een gezond organisatieklimaat leidt tot vitale, gezonde werknemers en gezonde werkprocessen.
Michal Leeda
Praktische informatie | Mentale nazorg
Wat ‘coronaproof’ nascholen bij ons betekent
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.
Datum
Dinsdag 17 november 2020
Locatie
Digitale masterclass via livestream
Tarieven
449,- per persoon (btw vrij) | Standaardtarief
399,- per persoon (btw vrij) | Vroegboektarief eerste 25 deelnemers
Doelgroep
Dit congres is geschikt voor directie, raad van bestuur, raad van toezicht, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, HR professionals, informatiespecialisten, juristen, zorgorganisaties. Daarnaast artsen, medisch specialisten, specialistisch verpleegkundigen en andere zorgprofessionals, leden van patiënten- en cliëntenraden.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep van dit congres behoort, mail dan gerust naar dorien.dejong@bsl.nl.
CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.
Btw vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.
Heeft u vragen over..
..uw inschrijving of aanmelding? Neem contact op met de klantenservice T: 030 – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
|
..de inhoud of het programma? Neem contact op met Dorien de Jong (projectleider) T: 030 – 638 37 56 M: 06 – 11 85 43 76 E: dorien.dejong@bsl.nl |
|
..bereikbaarheid of andere logistieke vragen? Neem contact op met Leonie van Helten (eventcoördinator) T: 030 – 638 36 59 M: 06 – 30 90 57 52 E: leonie.vanhelten@bsl.nl |
|
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.