Het verzuim in de zorgsector was nog nooit zo hoog als in de afgelopen maanden. 10% van de verpleegkundigen en verzorgenden zat ziek thuis. Door de langdurige belasting en heftige gebeurtenissen tijdens de crisis, is het risico op een burn-out of PTSS aanzienlijk. Het is nu meer dan ooit nodig om te investeren in de mentale gezondheid van uw team.
Mentale nazorg is niet nice-to-have, maar bittere noodzaak
Maar hoe zorgt u voor duurzame inzetbaarheid van uw team? Hoe biedt u preventieve steun en richt u mentale nazorg in? En hoe zorgt u voor een cultuur met compassie waarbij medewerkers zich gesteund voelen? U hoort het op het congres Mentale nazorg waar we stil staan bij mensen in de zorg. U ontvangt tips om mentale gezondheid en veerkracht van uw team te versterken en ziekteverzuim te voorkomen.
Op het programma op 29 november:
- De essentie, feiten en cijfers van mentale nazorg
- Compassievol leiderschap
- Positief blijven in positief in crisissituaties
- Het organiseren van een mentaal ondersteuningsteam
- Praktische tips van Defensie over mentale gezondheid
- Handvatten voor het inrichten van preventieve steun en nazorg
Keynotes
U krijgt de unieke kans om te leren van topsprekers en experts op het gebied van mentale nazorg. Bekijk het programma of meld u aan.
Programma | Mentale nazorg
Mentale nazorg voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgwerkers is bittere noodzaak. De emotionele belasting van de coronacrises is te vergelijken met de impact van een calamiteit. Om het risico op burn-out en PTSS te voorkomen is adequate en tijdige mentale nazorg geboden. Kris Vanheacht schetst op welke symptomen u alert moet zijn en laat zien uit welke drie lagen mentale steun is opgebouwd: opvang door collega’s, peer-group-support en professionele hulp.
“Kris heeft de problemen en vragen van zorgwerkers rondom mentale nazorg scherp geschetst. En hij gaf (verrassende) conclusies van wie deze zorgwerkers hulp willen.” – deelnemer 2020
Wat heeft de coronacrisis in de zorg bloot gelegd als we kijken naar leiderschap? Welke leiderschapsstijl werd door de zorgmedewerkers het meest gewaardeerd en wat leverde dat op. Leiderschap in de zorg heeft veel effect op de gezond van zorgmedewerkers. IZZ doet hier al jarenlang onderzoek naar en heeft na de eerste golf samen met de Universiteit Utrecht een verdiepend onderzoek gedaan naar leiderschap in crisistijd. We nemen u mee in de do’s en don’ts van Gezond Leiderschap.
“Knap om toch weer op een frisse manier de oh zo open deuren over leiderschap voor het voetlicht te zetten. Juist nu in barre tijden zo nodig!” – deelnemer 2020
Defensie heeft een systeem van preventie, vroeg interventie en nazorg dat mentaal welbevinden tijdens en na uitzending bevordert. Het Ministerie vergelijkt de coronacrisis en de nasleep ervan met een marathon. Het is essentieel om langdurig inzetbaar te blijven. Hoe blijft u als zorgverlener en als leidinggevende langdurig fit en inzetbaar? Defensie deelt haar kennis, zodat u met praktische tips, de vertaalslag naar wat nodig is in uw instelling, kunt maken.
De mentale druk is door de coronacrisis enorm. Om te voorkomen dat zorgverleners omvallen, is er sinds het begin van de crisis het landelijk contactpunt psychosociale ondersteuning ten tijde van de coronacrisis. Daarnaast geeft het contactpunt advies en training over het inrichten van preventieve steun en nazorg. ARQ IVP-directeur Caroline Six geeft tijdens haar presentatie het belang aan om te investeren in mentale veerkracht. U ontvangt praktische handvatten voor uw organisatie om preventieve steun en mentale nazorg in te richten.
“De presentatie van Caroline Six sprong er met kop en schouders bovenuit; helder verhaal en bruikbare informatie!” – deelnemer 2020
Het Albert Schweitzer Ziekenhuis handelde proactief toen het corona virus Nederland bereikte. Niet alleen door zorg op afstand voor patiënten te bieden, maar ook op het gebied van mentale nazorg. In het ziekenhuis is veel aandacht voor mentale belasting, burnout en burn-out verschijnselen. Het ziekenhuis biedt mentale ondersteuning, ook preventief. Peter van der Meer en Ralph So vertellen hoe de mentale ondersteuning is opgebouwd in het Albert Schweizer ziekenhuis.
Hoe kunt u in deze uitdagende tijden een cultuur ontwikkelen van continu leren en verbeteren, waarbij compassie centraal staat?
Michael West en Barbara Doeleman geven tijdens deze presentatie hun visie op compassievol leiderschap, gebaseerd op onderzoek tijdens de pandemie, reviews over de mentale gezondheid van artsen en verpleegkundigen en de inspirerende rol van Michael West in het ontwikkelen van compassievol leiderschap binnen de Britse NHS. Ze gaan in op vier thema’s:
- compassievol leiderschap
- ondersteunen van de intrinsieke motivatie van medewerkers (inclusief het adresseren van chronische overbelasting)
- samenwerken
- reflectie
Deze presentatie geeft inzicht en biedt praktische handvatten hoe u met vaardigheden van compassie kan bijdragen aan een omgeving die efficiënt teamwerk en innovatie stimuleert. Barbara Doeleman presenteert in het Nederlands, Michael West geeft op afstand via een digitale verbinding zijn presentatie in het Engels.
* Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sprekers | Mentale nazorg
Prof. dr. Kris Vanhaecht
Prof. dr. Michael West
He graduated from the University of Wales in 1973 and was awarded a PhD in 1977 for research on the psychology of meditation. He has authored, edited and co-edited 20 books and has published more than 200 articles in scientific and practitioner publications on teamwork, innovation, leadership, and culture, particularly in healthcare. He is a Fellow of many professional associations including the British Psychological Society, the American Psychological Association, the Academy of Social Sciences, and the International Association of Applied Psychologists.
He led the NHS England Policy Research Programme into cultures of quality and safety. He also led the design and implementation of the NHS National Staff Survey. He assisted in developing the national framework in England Developing People, Improving Care – 2016 and the Collective Leadership Strategy for Health and Social Care (2017) in Northern Ireland. He is supporting Health Education and Improvement Wales’s ten year strategy for ensuring compassionate leadership across all of health and social care. Michael co-chaired, with Dame Denise Coia, the two-year inquiry on behalf of the UK General Medical Council into the mental health and well-being of doctors Caring for Doctors, Caring for Patients (2019). He also led the review for The King’s Fund, commissioned by the Royal College of Nursing Foundation, into the mental health and well-being of nurses and midwives across the UK, The Courage of Compassion: Supporting Nurses and Midwives to Deliver High Quality Care (2020).
Michael was appointed a CBE in the Queen’s Birthday Honours List 2020 for services to compassion and innovation in healthcare.
Peter van der Meer
Kolonel drs. Anne-Marije Schat
Arjan Erkel
Arjan werd 607 lange dagen opgesloten in zwaar beveiligde slaapkamers, koude donkere kelders en tot slot in een ondergronds hok van slechts anderhalf bij twee meter, waar hij in gezelschap verkeerde van muizen en insecten. Het was er aardedonker. In dit hok verbleef Arjan maar liefst 15 maanden waarin hij geen enkel mens zag en er geen idee van had of het dag of nacht was. Zijn hok werd ononderbroken bewaakt door zwaarbewapende mannen met bivakmutsen op.
Op mentaal vlak werd Arjan voortdurend heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Hij was volledig afhankelijk van anderen om zijn vrijheid terug te krijgen. Hij voelde zich dikwijls eenzaam en verlaten. Door de situatie volledig te accepteren en zich te vermannen wist Erkel zich erdoorheen te slaan en op enig moment begon hij contact te leggen met een aantal van zijn bewakers. Arjan besloot het heft in eigen handen te nemen om zijn situatie te verbeteren. Deze confrontatie met zichzelf heeft hem enkele zeer verrassende inzichten bezorgd.
Zijn vrijlating op 11 april 2004 kwam dan ook helemaal onverwacht. Er volgde een emotionele tijd waarin het weerzien met zijn geliefden de boventoon voerde. Erkel is tot op de dag van vandaag dankbaar voor alle steun die hij destijds heeft gekregen. Mede dankzij deze steun heeft hij zijn leven weer op de rails kunnen krijgen.
Door deze harde les heeft Arjan geleerd dat hij in staat is zichzelf te overtreffen en dat de macht en invloed die hij kan uitoefenen vele malen groter is dan hij ooit had gedacht.
Barbara Doeleman-van Veldhoven
Caroline Six
ARQ IVP richt zich op ondersteuning en hulpverlening aan zogenaamde hoog risico beroepen, zoals geüniformeerden maar ook aan personeel van jeugdinstellingen, justitiële instellingen, reisorganisaties, supermarkten en vervoersbedrijven. Zeer diverse organisaties waarvan de medewerkers ingrijpende gebeurtenissen kunnen meemaken en deze organisaties vanuit duurzame inzetbaarheid en personele verantwoordelijkheid gerichte zorg aan hun medewerkers willen bieden. Het aanbod van ARQ IVP bestaat uit een mix aan preventie in de vorm van training, (groeps)opvang en kortdurende werk-gerelateerde therapie.
ARQ Kenniscentrum Impact van Rampen en Crises biedt advies en ondersteuning aan diverse organisaties en overheden over psychosociale zorg en veiligheid bij rampen, crises, of andere ingrijpende gebeurtenissen. In deze rol zijn zij een erkende partner van overheid en hoogrisico beroepsgroepen voor beleidsontwikkeling, onderzoek en advisering. De missie van ARQ KC Impact van Rampen en Crises is het bevorderen van hoge kwaliteit en adequaat georganiseerde psychosociale zorg. De kennis over kwalitatief hoogwaardige psychosociale hulp die zo wordt verzameld en ontwikkeld wordt in de vorm van richtlijnen, handreikingen, checklists of digitale tools beschikbaar gemaakt voor organisaties die een taak hebben in de nazorg aan getroffenen of aan professionals.
De rode draad in de werkervaring van Caroline is het psychologisch ondersteunen van medewerkers in het hoog risico domein. Na een studie Arbeids- en Organisatie Psychologie, heeft zij rollen gehad in de toepassing van de psychologie als selectie-adviseur voor piloten en NS, als management adviseur bij Hay Group en als trainer voor onder andere de MBTI. Vervolgens heeft ze zo’n 11 jaar bij TNO Defensie en Veiligheid bijgedragen aan innovatie op het gebied van mentale zorg voor Defensie en Politie vanuit diverse rollen; programmaleider, business developer en research manager. In haar huidige functie komt deze ervaring samen.
Ralph So
Anouk ten Arve
Henrico van Roekel
Joris Arts
Joris was van 1 januari 2016 tot aan met 1 januari 2020 bestuurder van Gezondheidscentrum Kersenboogerd in Hoorn. Daarvoor was hij bijna tien jaar werkzaam als ziekenhuisapotheker in het Antonius Ziekenhuis in Sneek. Hij heeft zowel in het ziekenhuis als in het gezondheidscentrum diverse innovaties geïntroduceerd om de zorg te verbeteren.
Reviews | Mentale nazorg
Praktische informatie | Mentale nazorg
Datum
Maandag 29 november 2021
Locatie
Van der Valk
Winthontlaan 4
3526 KV Utrecht (routebeschrijving)
Tarieven
449,- p.p. (btw vrij) | Standaardtarief voor de primaire doelgroep
899,- p.p. (btw vrij) | Commercieel tarief
Doelgroep
Dit congres is geschikt voor directie, raad van bestuur, raad van toezicht, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, HR professionals, informatiespecialisten, juristen, zorgorganisaties. Daarnaast artsen, medisch specialisten, specialistisch verpleegkundigen en andere zorgprofessionals, leden van patiënten- en cliëntenraden.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep van dit congres behoort, mail dan gerust naar dorien.dejong@bsl.nl.
CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.
Btw vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.
Contact
Klantenservice (inschrijving/aanmelding)
E: aanmelder@bsl.nl
Vragen over het programma?
E: dorien.dejong@bsl.nl
Praktische vragen?
E: leonie.vanhelten@bsl.nl
Vragen over sponsormogelijkheden?
E: mark.vanderkooij@bsl.nl
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.