Sinds de decentralisatie van de zorg zijn gemeenten verantwoordelijk voor het organiseren van maatschappelijke ondersteuning van langdurig zieken, ouderen, jeugdzorg en psychische hulp. Na een lastige start wordt verbetering langzaam zichtbaar.
Grip op budget en bekostiging
Zorg wordt dichter bij huis georganiseerd, al blijft de totale financiering een grote uitdaging. Gemeenten proberen grip te krijgen met rigoureuze maatregelen zoals het inzetten van budgetplafonds en prijscriteria. Of dat verstandig is op de lange termijn zal de toekomst uitwijzen.
Intussen is de grote vraag: Hoe kan uw zorgorganisatie hier het beste op anticiperen? Hoe komt u van overleven naar regievoering?
Op de National Health Tender Day 2020 krijg u in een dag inzicht in de financiële, juridische en organisatorische ontwikkelingen. U ontvangt van autoriteiten en ervaren praktijksprekers handvatten die uw organisatie voorbereiden op de toekomst, van overkomen naar regievoeren!
Tijdens de National Health Tender Day 2020:
- Hoort u de laatste trends en ontwikkelingen rondom kostprijzen en resultaatgericht beschikken
- Ontdekt u de toekomst van zorgfinanciering in Nederland
- Ontvangt u uit eerste hand inzichten over de financiële beheersbaarheid binnen de Vereniging Nederlandse Gemeenten
- Krijgt u tips om uw invloed te vergroten tijdens procedures van gemeenten en aanbesteders
Programma | National Health Tender Day
1 januari 2015 was de dag van de decentralisaties van drie domeinen; arbeidsparticipatie, maatschappelijke ondersteuning en jeugdzorg. Wat zijn de resultaten na vijf jaar? Wat gaat er goed en wat kan er beter?
Er gaan inmiddels geluiden op om het Nederlandse Zorgstelsel te laten transformeren naar modellen die dichter bij het Scandinavische model liggen. Daarbij worden medische zorg en niet-medische ondersteuning op een decentraal niveau georganiseerd en gefinancierd. Zo’n transformatie is nog niet aan de orde, maar hoe kunt u voorsorteren op de toekomstige ontwikkelingen?
Lang niet alle cliënten in het sociaal domein hebben verschillende zorgvormen met coördinatie tussen zorgaanbieders nodig. In Eindhoven bleek dit minder dan 10% te zijn. Door dit bij de voordeur in kaart te brengen, kan de cliënt veel doelmatiger en sneller geholpen worden. Bij “mono cliënten” kan met één zorgaanbieder gefocust worden op een efficiënte afhandeling. Bij “multi cliënten” kan een hoofdaanbieder de regie houden en onderaannemers aansturen. De cliënten worden met veel minder bureaucratie geconfronteerd en de ondersteuning is doelmatiger en doeltreffender georganiseerd.
Tijdens deze bijdrage leert u:
- De basics van het mono-multi model voor gemeente en cliënten
- De voordelen van het model: betere cliëntervaring én een gunstiger financieel resultaat
- De uitdagingen en ervaringen van Eindhoven met de invoering van dit model
De visitatiecommissie financiële beheersbaarheid in het sociaal domein (FBSD) doet onderzoek naar de kosten die gemeenten maken binnen WMO en jeugdzorg. Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Hoe kunt u als zorgorganisatie doen om grip te krijgen op het proces van kostenbeheersing?
1.1 Het GGZ Zorgprestatiemodel; wat u moet doen ter voorbereiding
1.2 5 tips om Invloed uit te kunnen oefenen op procedures van gemeenten / aanbesteders
1.3 Leer de gemeentelijke verplichtingen onder de aanbestedingswet en vergroot uw kansen bij gunningen
Sira Consulting, KPMG en Berenschot hebben de afgelopen jaren kostprijsonder-zoeken gedaan. Het doel is om te kijken wat reële tarieven zijn. Onderzoekers Niels Uenk en Madelon Wind van PPRC (Public Procurement Research Centre) delen de uitkomsten en bieden u handvatten in uw onderhandelingen.
Aan de hand van de actualiteit wordt het congres afgesloten met een gesproken blog.
* Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sessies | National Health Tender Day
Het zorgprestatiemodel is vanaf 2022 het nieuwe bekostigingsmodel voor de geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg. De huidige afrekenmethodiek op basis van DB(B)C’s wordt vervangen door een methodiek gebaseerd op consulten. De bekostiging wordt gebaseerd op eenvoudige regels en duidelijke nota’s. Weinig in de organisatie zal hierdoor niet geraakt worden. Het vraagt aanpassing van de (ICT)-systemen, werkprocessen, registratie en facturatie, verkoop, financiën en opleiding. Tijdig met de voorbereidingen te beginnen is noodzakelijk. Tijdens deze bijdrage geeft Adriaan Baan 5 tips en trucs voor een goede voorbereiding, implementatie en overgang.
Als uw organisatie zorg- of welzijnsdiensten aan gemeenten levert, staat u regelmatig voor een spannend moment. Kiest de gemeente (opnieuw) voor uw aanbod? Als bestuurder of lid van het hoger management heeft u invloed op dit besluit. U werkt immers aan de kaders en kunt voorafgaand aan de aanbesteding al starten met beïnvloeden. Hoe en wanneer? Tijdens deze sessie krijgt u 5 tips over:
- Het kiezen van de juiste momenten om bestuurlijke lobby in te zetten
- Het krijgen van grip en invloed op aanbestedingen
Aanbestedingen zijn complexe procedures, waarin u zowel rechten als plichten heeft. Het is dus belangrijk de actuele wetgeving te kennen als u geen kansen wilt laten liggen. Tijdens deze sessie hoort u wat de Aanbestedingswet voor uw dagelijkse praktijk betekent. Daarnaast krijgt u van onze expert te horen hoe u uw kans op gunning vergroot.
Sprekers | National Health Tender Day
Jan Telgen
Echter hield zijn interesse voor het onderzoek naar publieke inkoop hier niet op. Naast eigen onderzoek begeleidt Jan enkele promovendi en scriptanten, en geeft hij verscheidene (gast)colleges aan universiteiten. Speciale aandacht hierbij heeft de inkoop van sociale diensten. Zijn wetenschappelijk werk is onder andere bekroond met de Maple Leaf Award, de IFPSM Hans Ovelgonne Award en de ROA Impact prijs.
Naast zijn wetenschappelijke werk vervult Jan enkele adviesfuncties. Zo is hij lid van de Tenderboard van een aantal gemeenten, vervult hij rollen in diverse stuurgroepen en wordt hij ingeschakeld als onafhankelijk deskundige in parlementaire onderzoeken (bijvoorbeeld commissie Schouten/Telgen voor onderzoek aanbesteding politievoertuigen).
Yvonne Bieshaar
Juriaan Vrind
Niels Uenk
Madelon Wind
Madelon studeerde Business Administration aan de Universiteit Twente, respectievelijk met de specialisaties Change Management and Leadership (Bachelor en Master) en Finance (Master). Haar Mastertitel behaalde ze Cum Laude met een onderzoek naar de manieren waarop leiderschap in netwerken effectief kan worden vormgegeven, zowel in de publieke als private sector. Tijdens haar afstudeerperiode heeft Madelon praktijkervaring opgedaan op het gebied van advies over samenwerkings- en beleidsvraagstukken.
Adriaan Baan
Hij studeerde verpleegkunde in Leusden, heeft een post-hbo opleiding bedrijfskunde gevolgd (2000) en in 2009 zijn MBA-executive behaald. Hij is zijn carrière gestart in de gezondheidszorg en is in 1989 de overgestapt naar de zorgverzekeringsbranche. Hij heeft hier een aantal managementfuncties vervuld, zoals manager klantprocessen bij Trias, directeur Declaratieservice bij VGZ en manager zorginkoop GGZ.
Hij begeleidt de implementatie van het zorgprestatiemodel bij GGZ Rivierduinen en is namens GGZ NL deelnemer in landelijke projectgroep Implementatie zorgprestatiemodel GGZ FZ.
Astrid Buis
Dagelijks zet zij zich met betrokkenheid, kennis en ervaring in voor haar werk: het meewerken aan nieuwe ontwikkelingen en financiering van goede klantgerichte zorg en activerende begeleiding. Door veelzijdige opleiding en werkervaring functioneer zij als spin in het web en/of adviseur bij aanbestedingen. Het werk zelf organiseren, meewerken aan nieuwe concepten, zorgverkoop, subsidies en het inschrijven op aanbestedingen Wmo en Jeugdwet is steeds weer een uitdaging en geeft dagelijks voldoening in haar werk. Astrid is ook een veelgevraagde en gewaardeerde spreker en trainer over het sociaal domein en de langdurige zorg. Zij spreekt over de verkoop in de langdurige zorg en het sociaal domein. Maar ook over eigen regie en mantelzorg heeft zij verfrissende standpunten en observaties.
Anne-Marie Buysse
Piet-Hein Peeters
Praktische informatie | National Health Tender Day
Wat ‘coronaproof’ nascholen bij ons betekent
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.
Datum
Dit congres is verplaatst naar 24 maart 2021. Bekijk de nieuwe website voor actuele informatie
Locatie
Van der Valk Hotel Utrecht
Klik hier voor de routebeschrijving
Tarieven
449,- per persoon (btw vrij) | Standaardtarief
399,- per persoon (btw vrij) | Vroegboektarief tot 1 oktober 2020
Doelgroep
Directie, raad van bestuur, raad van toezicht, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, consultants, informatiespecialisten, juristen, controllers en toezichtshouders in de zorgsector. Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.
CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.
Btw vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.
Heeft u vragen over..
..uw inschrijving of aanmelding? Neem contact op met de klantenservice T: 030 – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
|
..de inhoud of het programma? Neem contact op met Annemarie Kreijenbroek (projectleider) T: 030 – 638 36 75 M: 06 – 19 26 96 54 E: annemarie.kreijenbroek@bsl.nl |
|
..de inhoud of het programma? Neem contact op met Gert Fiat (kennispartner Aanbestedingkalender.nl) Product Manager opleidingen NIAC T: 085 – 760 57 57 M: 06 – 523 56 532 E: gert@aanbestedingskalender.nl |
|
..bereikbaarheid of andere logistieke vragen? Neem contact op met Eefje Korten (eventcoördinator) T: 030 -638 36 53 M: 06 – 21 35 57 59 E: eefje.korten@bsl.nl |
|
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.
‘Inkoopcriteria en strategie hebben alles met elkaar te maken’
Diverse gemeenten hebben aangekondigd fikse tegenvallers te verwachten door de covid-19-crisis. Dat heeft ook impact op de aanbestedingen voor zorg- en welzijnsdiensten. ‘Om te bezuinigen kopen gemeenten steeds vaker in met selectie en een vastgesteld budget. Maar daar kunnen instellingen prima op inspelen.’
tekst: Naomi van Esschoten
De lump sum-financiering is in opmars. Zo kiezen onder meer de gemeenten Leeuwarden en Utrecht er al voor om aanbieders jaarlijks een bedrag te geven waarmee zij alle zorgactiviteiten moeten financieren. ‘Een veel gekozen financieringsvorm voor gemeenten met een begrotingstekort’, constateert Astrid Buis van BUIS Advies. ‘Tegelijkertijd kiezen ze voor het beperken van het aantal aanbieders. Die kunnen dan eventueel weer andere partijen inhuren. Zo loopt de gemeente geen financieel risico en krijgen ze vat op het budget. Anderzijds blijft de vraag natuurlijk wel wat dit betekent voor de keuzevrijheid, kwaliteit en inhoud van het aanbod.’
Duizend aanbestedingen
Al ruim veertien jaar adviseert Buis zorg- en welzijnsinstellingen bij aanbestedingen binnen de WMO en de Jeugdwet. ‘Ik ben jarenlang manager geweest in de zorg vanuit een bedrijfskundige achtergrond’, vertelt ze. ‘In 2007 werd de huishoudelijke hulp overgeheveld naar de WMO en werkte ik als regiomanager bij Thuiszorg Rotterdam. Zo kreeg ik de opdracht om de aanbesteding op te pakken. Eenmaal begonnen merkte ik hoe leuk ik dat vond. Inmiddels heb ik vanuit mijn eigen organisatie bij zeker duizend aanbestedingen geadviseerd en begeleiding gegeven.’
Trend: zuinig aan
Vanuit die brede ervaring ziet Buis dan ook al welke trends in aanbesteding eraan komen. ‘De afgelopen weken was al veelvuldig in het nieuws dat veel gemeenten het water tot aan de lippen staat. Dat heeft gevolgen voor de zorginkoop. Waar sommige gemeenten nu nog werken met raamcontracten en open house-aanbestedingen, zeg maar uurtje-factuurtje, hebben die modellen echt hun langste tijd gehad. Bezuinigen en selecteren is de komende jaren het motto.’
Invloed uitoefenen
Maar dat betekent niet dat zorginstellingen met de rug tegen de muur staan. ‘Integendeel: inkoopcriteria zijn een uitvloeisel van een proces dat al veel eerder begint, met het raadsbesluit. Het gekozen beleid bij de aanbesteding is dus bijna nooit een verrassing’, legt Buis uit. ‘In die zin hebben inkoopcriteria alles te maken met strategie, want je kunt al in een vroeg stadium en op veel momenten invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente.’
Gunfactor gebruiken
Tijdens de National Health Tender Day geeft Astrid Buis een sessie over hoe zorg- en welzijnsinstellingen kunnen sturen op de procedures van gemeenten en aanbesteders, van politiek uitgangspunt tot invoering. ‘Daarnaast gaan we in op hoe organisaties kunnen werken aan hun onderscheidend vermogen, hun relatie met de gemeente en samenwerking met andere partijen. Want een proces van bezuinigen en selecteren leidt onherroepelijk tot fusies en overnames. Dan is van belang goed te weten wie je bent, welke rol je nu vervult in de zorg en wat je de komende jaren wilt bereiken. Je nu je goed positioneren, maakt straks het verschil.’
De National Health Tender Day vindt plaats op woensdag 16 december in het Van der Valk Hotel Utrecht. Aanmelden? Dat kan via dit aanmeldformulier >