Intro
Inschrijving gesloten
U kunt zich niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
24 september 2024
09.00 – 16.30
Van der Valk
Winthontlaan 4
3526 KV Utrecht
Tarieven
- Reguliertarief
- € 499
- Vroegboektarief
- € 399
- Commercieel tarief
- € 799
Over dit congres
Adviesraden nemen binnen de zorg een steeds belangrijkere rol in. De ondernemings- en cliëntenraden waren al vaste onderhandelingspartners van het bestuur en de toezichthouders. En sinds 1 juli 2023 zijn daar de verpleegkundige adviesraden bijgekomen. In deze tijden van een krappe arbeidsmarkt, dreigende financiële tekorten en het samenwerken in zorgnetwerken spelen deze raden een belangrijke rol.
- Maar hoe werkt dit samenspel in de praktijk?
- Op welke manier zorgt u ervoor dat de adviesraden en het bestuur op een lijn komen?
- En hoe zorgen de adviesraden ervoor dat de belangen van de achterban maximaal gediend worden?
Tijdens het congres zeggenschap in de zorg komen thema’s aan bod als:
- Het samenspel tussen bestuur en adviesraden
- (Mede-)zeggenschap in breed perspectief: samenwerking als uitgangspunt
- Kansen en vernieuwing: de samenwerking tussen de bestuurder en Professionele Raad
- De 7 competenties voor leden van adviesraden
- Aan de slag met de onbewuste kant van strategische beïnvloeding bij samenwerken
Programma
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
De grootste uitdaging voor de komende 10 jaar is de toenemende krapte op arbeidsmarkt. Het tegengaan van deze krapte kan op verschillende manieren. Efficiënter werken, administratieve lasten beperken of het toepassen van AI en robotisering. Bij al deze ontwikkelingen zijn de adviesraden van enorm belang. Welke kansen zijn er? Welke beperkingen en welke risico’s? Hoogleraar en jurist Ruben Houweling deelt de laatste inzichten.
Samenwerkingen binnen de zorg worden meer en meer gestimuleerd en daardoor steeds complexer. Deze samenwerkingen hebben invloed op de zeggenschap én medezeggenschap van organisaties binnen de zorg. Intern krijgt zeggenschap door de zorgprofessional steeds meer aandacht en kan er worden nagedacht over vormen van integrale medezeggenschap. Maar ook externe samenwerkingen worden binnen de zorg gestimuleerd en zorgen voor de nodige veranderingen. Dit kan leiden tot nieuwe vormen van zeggenschap en medezeggenschap. Welke ontwikkelingen zijn er en kan daarmee worden omgegaan? U hoort het tijdens deze bijdrage.
Het Radboudumc is bezig met een verandering van organisatie, besturing en manieren van (samen)werken. Dat doen ze om ook in de toekomst de patiënten nóg beter te kunnen helpen, om nog beter onderzoek te kunnen doen, nog beter in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen, en collega’s op te leiden voor de gezondheid en de zorg van morgen. In deze nieuwe organisatie is natuurlijk ook plaats voor de diverse ondernemings- en adviesraden. Op welke manier worden de raden in de dagelijkse processen betrokken? Welke plaats hebben zij in de organisatie? Wat is vernieuwend? En wat zijn valkuilen? Wat zijn de belangrijkste lessen die andere organisaties kunnen toepassen?
Als lid van een (mede)zeggenschapsraad of bestuurs is inzicht hebben in de dynamiek van het samenspel essentieel. Wie heeft welke belangen? Op welke manier kunt u de belangen van uw achterban het beste vertegenwoordigen? Wat wordt wel en niet gezegd? Waar mag het (niet) over gaan, wat er weldegelijk toe doet? Deze laatste vragen bevinden zich in het domein van de onderlinge interactie, ook wel het onbewuste. Dit onbewuste beïnvloed 90% van ons handelen
Na een korte theoretische inleiding gaan we aan de hand van de door u ingebrachte voorbeelden uit de praktijk met elkaar op de laag van het onbewuste aan de slag. U leert manieren waarmee u het samenspel gemakkelijker strategisch kunt beïnvloeden.
Sessies
Binnen zorgorganisatie Santé Partners staat de mens centraal in de organisatie. Daarom is er professionele zeggenschap ingevoerd. Dat betekent dat Santé Partners geen VVAR (verpleegkundige adviesraad) of PAR meer (professionele adviesraad) hebben maar een Professionele Raad met professionals die op het zelfde zeggenschapsniveau staan als het directieteam. Z hebben beslissingsbevoegdheid op organisatiekundige zaken die de professie direct raken. Hoe dit ontstaan is en wordt vormgegeven hoort u tijdens deze bijdrage. Daarnaast hoort u wat deze vorm in de praktijk oplevert.
Welke competenties heb je als lid van een adviesraad nodig in de moderne, complexe medezeggenschap? Lef, tikje brutaal, of waarde-gedreven? In deze complexe tijd is het van belang dat de adviesraden vrijwel continue bezig zijn met het vormen van meningen over nieuwe scenario’s en perspectieven. Een flinke klus waarbij heel veel competenties en vaardigheden komen kijken. Welke 7 komen daarbij het meest van pas en hoe ziet de ideale adviesraad eruit?
In Artikel 24 van de WOR staat dat ten minste 2 keer per jaar de algemene gang van zaken van de organisatie wordt besproken. Voor de adviesraden biedt dit kans om inzicht te krijgen in de grote lijnen en ontwikkelingen binnen de organisatie. Daarmee is het een uitgelezen kans om een volwaardige en strategische gesprekspartner te zijn. Het biedt ook een mooie kans om breed draagvlak voor het beleid te creëren als alle bestuursorganen (RvB, RvT, CR, OR, VAR) hierin samenwerken. Van belang hierbij is dat de externe ontwikkelingen en trends in beeld zijn, opdat er constructief overleg kan plaatsvinden naar de aard van Artikel 24 WOR. Tijdens deze kennissessie hoort u waarom het van belang is om de externe ontwikkelingen en trends in beeld te hebben en op welke manier dit goed te organiseren valt in een Artikel 24 Overleg.
Hoe informeel zeggenschap leidt tot meer werkplezier en betere zorg
De meeste zorgorganisaties hebben met de invoering van de wet Zeggenschap de formele zeggenschap goed geregeld. Maar Stichting IZZ signaleert op basis van eigen onderzoek en praktijkervaring dat dit niet altijd leidt tot betrokkenheid en het ervaren van medezeggenschap van medewerkers in de zorg. Tijdens deze workshop laten Brigitte en Irene je op interactieve wijze zien hoe je informeel zeggenschap vorm kunt geven, waardoor betrokkenheid en het werkplezier van alle medewerkers toenemen. Na de workshop kun je aan de hand van 5 praktische tips aan de slag in jouw organisatie.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sprekers
Renate Vink-Dijkstra
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is bedoeld professionals in de zorg, die betrokken zijn bij advies en beleid in de zorg. Onder anderen functies als directie, raad van bestuur, raad van toezicht, adviseurs, voorzitters van ondernemings-, cliënten- en verpleegkundigenraden.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep van dit congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.
Tarieven
- 499 | Regulier tarief
399 | Vroegboektarief- 799 | Commercieel tarief
Alle tarieven zijn excl btw.
Bekijk de annuleringsvoorwaarden.
Locatie
Van der Valk
Winthontlaan 4,
3526 KV Utrecht (routebeschrijving)
Accreditatie
Dit congres is geaccrediteerd voor:
- ABAN: 4 punten
- V&VN: 5 punten
- VSR (Verpleegkundig Specialisten Register): 4 punten
Specifieke accreditatie aanvragen?
Neem contact op met: robin.happel@bsl.nl
Partner