Hoe ziet het toezicht van de NZa er de komende jaren uit? Welke besparing levert integrale samenwerking op? Ontdek de laatste ontwikkelingen op het gebied van financiering in de zorg tijdens het congres Zorg & Finance 2018. Leer van praktijkvoorbeelden, ontdek kansen voor financiering en ontvang quick-wins die u direct kunt toepassen in uw financiële administratie!
Dit congres is uitverkocht. Laat uw gegevens achter om op de hoogte te blijven over de volgende editie >>
Laat u inspireren door dé experts op het gebied van Zorg & Finance! U krijgt praktische handvatten en leert welke rol toezicht de komende jaren speelt, de financiële voordelen van integrale samenwerkingen, hoe horizontaal toezicht in de praktijk werkt en hoe u verzekeraars overtuigt van de noodzaak om zorg te leveren zonder budgetplafonds.
Tijdens het congres Zorg & Finance krijgt u handvatten voor de toekomst:
- Hoor hoe het werk van de NZa er de komende jaren uit ziet
- Ontvang 8 concrete actiepunten voor besparingen door integrale samenwerkingen
- Krijg tips & trucs voor het toepassen van horizontaal toezicht
- Ontdek hoe u verzekeraars overtuigt van de noodzaak om zorg te leveren zonder budgetplafonds
- Krijg oplossingen voor administratie en declaraties bij integrale samenwerkingen
Ervaringen van deelnemers:
‘Veel geleerd van de inspirerende sprekers. Hoog niveau van het plenair programma. Interessante ontmoetingen tijdens de pauzes.’
‘Het ketengericht samen brengen van zorgdisciplines!’
‘Inzicht over financiële problemen binnen zorg en oplossingen.’
Programma Congres Zorg & Finance 2018
NZa verschuift de focus. Van reguleren en controleren naar samen realiseren.
Wat betekent dit in de praktijk?
- Welke nieuwe vormen van bekostiging staan op de rol?
- Welke ruimte komt er voor regionale en /of lokale diversiteit?
- Hoe wordt de huidige regulering van schotten ontdaan?
- Hoe wordt er toegewerkt naar (zorg)arrangementen die op uitkomsten zijn gebaseerd?
Ontschotten van Nederlandse zorg loont. Kwaliteit en patiëntgerichte zorg nemen toe. Maar hoe kan dit gerealiseerd worden? SiRM heeft onderzoek gedaan en heeft 8 concrete acties en praktijkvoorbeelden.
Goede zorg vraagt meer dan de zorgketen alleen kan bieden. Het sociale netwerk rond de cliënt biedt veel meer kansen. Maar hoe verbinden we deze kansen aan de zorgpraktijk? Hoe kunnen we compatible zijn en de zorg effectiever en efficiënter organiseren in een hecht netwerk van formele en informele partijen rondom de cliënt? En wat betekent dit voor de financiering en bekostiging van de zorg?
U leert:
- Wat het betekent om als zorgorganisatie compatible te zijn
- Dat samenwerking niet begint bij financiering, maar bij het verhaal en het goede doel
- Hoe partnerships met financiers mogelijkheden creëren om de zorg te transformeren
1.1 Horizontaal Toezicht, de energieke regierol vanuit de zorginstelling
1.3 Zorgadministratie naar 2025: echt in control!
1.4 Samenwerken is de juiste weg naar het antwoord op de acute zorgvraag van ouderen
2.1 Zorg op de Juiste Plek: Naar concrete (financiële) afspraken in 7 stappen
2.2 Hoe een complex vraagstuk de psychiatrie, verpleeghuiszorg en de financier bij elkaar bracht
2.3 Informatie als concurrerend voordeel
2.4 Praktijkcase: de financiering van het project Innovatie Complexe Wondzorg
Meerjarenafspraken rukken sinds een aantal jaren op. Ook het NWZ heeft in 2016 een meerjarenafspraak gemaakt met VGZ waarin ‘zinnige zorg’ wordt gestimuleerd. Halverwege de contractlooptijd zijn hier al belangrijke lessen uit te trekken! Daarnaast is ook tijd om na te denken over innovatieve financiering om deze beweging nog meer te stimuleren ten einde de zorg echt betaalbaar te houden met elkaar.
Op een praktische en inspirerende manier geeft het NWZ haar visie hierop weer.
* Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Kennissessies
De uitdaging is om Horizontaal Toezicht zo in te richten dat dit aansluit op het proces van de zorginstelling zelf. Registratie in één keer goed aan de bron. Er is hierbij ruimte voor maatwerk, maar die ruimte moet u wel op een energieke wijze zelf pakken. Uw eigen risico’s willen kennen en laten zien hoe die risico’s worden beheerst. Hoe pakt u dit aan in de praktijk? Een praktische, interactieve sessie rondom de invoering van Horizontaal Toezicht.
Na deze sessie weet u:
- Hoe u de invoering van Horizontaal Toezicht aanpakt.
- Wat de valkuilen rondom Horizontaal Toezicht zijn.
- En gaat u naar huis met concrete tips.
Hoe verzeker je je van de meest betrouwbare financiële cijfers? En hoe ga je om met issues of onzekerheden in het registratieproces als het aankomt op volledigheid, tijdigheid en rechtmatigheid? In control zijn vraagt om echte samenwerking in de keten. Maar ook om een andere mindset: van probleemoplossend handelen achteraf naar risicogericht denken vooraf. Juist hier kunnen de disciplines zorgadministratie en finance één gezamenlijk doel nastreven en het tactisch samenspel in de keten sterk verbeteren!
Centraal staan inhoudelijke thema’s en praktische handreikingen omtrent:
- Multidisciplinair samenwerken en integraal verbinden (ook bij flexibilisering de komende jaren)
- De veranderende rol van de financial en zorgadministrateur (adviesrol en competentieprofiel)
- Proces- en risicobeheersing (riskmanagement, controlframeworks en transparantie)
De sprekers nemen u mee naar OLVG, een hectische avond op de SEH van een ziekenhuis in hartje Amsterdam. U krijgt een inkijkje in een innovatieve samenwerking die gestart is met enthousiaste medewerkers van 3 zorgaanbieders. Hun gezamenlijke doel is: de (kwetsbare) oudere op het juiste moment op de juiste plek te laten zijn. De uitdagingen die dat met zich meebrengt en hoe de muren tussen VVT en ziekenhuis verdwijnen in dit transmurale project, komen aan bod. Een pilot die resulteert in een onderzoeksweek met verrassende uitkomsten. U krijgt de kans om actief mee te denken met de organisatoren over duurzaam vervolg op deze innovatie.
- U krijgt een prachtig voorbeeld van een samenwerking die in het belang van de patiënt is geïnitieerd.
- De zienswijze van de verschillende partijen zijn in beeld gebracht, in de eerste plaats die van de patiënt/cliënt
- U krijgt inzicht in de bekostigingsproblematiek van dit project.
Het hoofdlijnenakkoord MSZ dient als katalysator voor Zorg op de Juiste Plek, met als uitgangspunt dat de financiering de patiënt volgt. Helder is dat niet langer sprake zal zijn van samenwerking op basis van ‘win-win’ maar dat een ‘latende’ en ‘ontvangende’ partij samen met verzekeraar tot nieuwe vormen komen. Berenschot heeft in opdracht van alle bij het akkoord betrokken partijen onderzoek gedaan naar (financiële) kansen en belemmeringen: wat helpt, wat belemmert? Het onderzoek leidt tot concrete handvatten en tot 7 concrete stappen waarmee zorgpartners rond een doelgroep of aanbod tot (financiële) afspraken kunnen komen.
- Wat helpt en wat belemmert de beweging tot zorg op de juiste plek
- 7 concrete stappen om tot (financiële) afspraken te komen
- Hoe breng ik financiële afspraken tussen zorgpartijen in praktijk
Stel je voor: je hebt dementie en niemand begrijpt je gedrag. Thuis wonen lukt niet meer en je moet naar een verpleeghuis. Maar ook daar kun je niet blijven. Je gedrag is te complex, de zorgvraag te omvangrijk, de kennis te beperkt, de kosten te hoog, de financiering niet toereikend. Wat dan?
Dit was het vertrekpunt van een innovatieve en succesvolle samenwerking tussen Vincent van Gogh voor geestelijke gezondheid, de verpleeghuissector en de financiers.
Ontdek:
- Hoe inhoud verbindt en verbreedt
- Hoe u over de grenzen van je eigen organisatie succesvol samenwerkt, op alle niveaus
- Hoe u financiering verduurzaamt, en ook nog eens kosten bespaart
De ongekende groei aan data levert nieuwe inzichten op. Door toepassing van nieuwe business intelligence en analytics-technieken ontvouwt zich een nieuwe wereld op het gebied van performance management. Visueel en analytisch krachtiger. En dan nog te beseffen dat we aan de vooravond staan van deze Vierde Industriële Revolutie.
Medisch Spectrum Twente is een unieke samenwerking aangegaan met diverse huisartsen en de thuiszorg. Er is een team gevormd wordt en er wordt één werkwijze gehanteerd binnen de eerste- en tweedelijnszorg. Een prachtig initiatief maar hoe regelt u de financiën?
Marian Kaljouw, voorzitter Raad van Bestuur NZa
Jan-Peter Heida, oprichter en partner SiRM
Jolande Tijhuis, Voorzitter raad van bestuur Vincent van Gogh
Sandra Hermsen, Manager Compliance & Risk Rijnstate
Marcel Melenhorst, directeur AAG Financial Services
Joyce Kleikers, Manager Ouderenpsychiatrie Vincent van Gogh
Ron Huijs, Interim manager/adviseur Quoratio
Tom Dutilh, Interim manager/adviseur Quoratio
Adri Zwagerman, Manager Financiën & Control, Noordwest Ziekenhuisgroep
Geertje Koppers, Managing Consultant Berenschot
Maarten Adelmeijer, senior managing consultant Berenschot
Christel van Zijp, senior managing consultant Berenschot
Mariët Dirkzwager, accountmanager verpleeghuizen en thuiszorg OLVG
Anita Koerts, beleidsmedewerker transmurale processen Evean
Stefanie Otto, beleidsadviseur Cordaan
Dhr. Marald Wikkeling, algemeen, vaat- en lymfoedeemchirurg, MBA
Hij is sinds 2002 ingeschreven als chirurg en vanaf 2005 ook als vaatchirurg.
Elise van Soest, hoofd business control Noordwest Ziekenhuisgroep
Praktische informatie Congres Zorg & Finance 2018
Datum
Dinsdag 30 oktober 2018
Locatie
Hotel Utrecht
Klik hier voor de routebeschrijving
Tarieven
299,- per persoon (excl. btw) | Collegatarief* voor aanmelding vanaf twee personen
349,- per persoon (excl. btw) | Vroegboektarief* voor de primaire doelgroep t/m 31 aug. 2018
399,- per persoon (excl. btw) | Standaardtarief* voor de primaire doelgroep
799,- per persoon (excl. btw) | Prijs voor niet-primaire doelgroep
*Primaire doelgroep
Directie, raad van bestuur, raad van toezicht, hoofd en medewerkers financiën, hoofd en medewerkers financiële administratie, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop in de zorgsector.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.
Meer informatie
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk)
Contact
Klantenservice (inschrijving / aanmelding) T: 030 – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
|
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen) Annemarie Kreijenbroek T: 030 – 638 36 75 M: 06 – 19 26 96 54 E: annemarie.kreijenbroek@bsl.nl |
|
Eventcoördinator (logistieke vragen) Eefje Korten T: 030 -638 36 53 M: 06 – 21 35 57 59 E: eefje.korten@bsl.nl |
|
Sales (sponsormogelijkheden) Mark van der Kooij T: 06 – 42 20 42 31 E: mark.vanderkooij@bsl.nl |
|
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.