In het woud aan kwaliteitsnormen en -standaards voor de zorgverlening dreigt de continuïteit van zorg aan de aandacht te ontsnappen. Natuurlijk is de kwaliteit van zorg voor de cliënt van belang, maar minstens zo belangrijk is dat die zorg er na vandaag ook nog is. Om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen ligt een nieuwe ISO-norm klaar voor brede acceptatie in Europa in 2011.
Uitvoerenden binnen zorgorganisatie zijn voornamelijk bezig
Ik ben ervan overtuigd dat een kwaliteitsmanagement systeem noodzakelijk is voor iedere organisatie, om uiteindelijk kwalitatief goede zorg te leveren. Daarnaast zijn de normen zoals HKZ, ISO, INK e.d. een hulpmiddel en geen doel op zicht. Binnenkort wordt trouwens een congres georganiseerd rondom dit onderwerp.
Verrassend om te lezen dat er een afkeer is van een “dure” norm (wie bepaald wat duur is?). Waar het om gaat is dat men een allesomvattende set handvatten (zoals Victor ook aangeeft) heeft ontwikkeld die er zorg voor draagt dat je niet verrast wordt en te allen tijde de controle behoudt. Vorig jaar is veel tijd en energie gestoken in (verplichte) pandemieplannen, dit jaar volgt er vast weer wat en daarna ook nog wel meer. Er is ook nog het programma VITAAL van de overheid en ga zo maar door. Je bent niet verplicht je te certificeren, maar een alles omvatten plan en het bijbehorende inzicht, leidend tot overzicht, is waar iedereen iets aan heeft. Het gaat niet om de norm, het gaat om de invulling.
Alweer een nieuwe (ISO)norm; ik ben het met Monty5 eens; kwaliteit van zorg en continuitiet van zorg worden niet gegarandeerd door deze normeringen: aar heb je gemotiveerde medewerkers voor nodig. Elke organisatie heeft een verplicht calamiteitenplan en recent moest er vanwege de mexicaanse grieppandemie een continuiteitsplan worden gemaakt. Houdt deze plannen actueel en up tot date en deze nieuwe ISO norm is m. i. niet nodig.
Zoals terecht opgemerkt moet de focus op kwaliteit en continuïteit van de zorg door de organisatie mogelijk gemaakt worden om de zorgverleners de ruimte te geven die ze daarvoor nodig hebben. De geschetste aanpak in Groot-Brittannië kan wel handvatten bieden die alle betrokkenen kan helpen dezelfde “taal” te spreken en normen, regels en begrippen op dezelfde wijze uit te leggen en toe te passen in hun eigen dagelijkse praktijk en omgeving.
De kwaliteit van zorg wordt niet verhoogd door alle zogenaamde ISO normen en andere papiertjes, de zorg moet gewoon goed geleverd worden en dat gebeurd door goed personeel en niet alles maar zo goedkoop mogelijk te leveren al heb je dan zo`n papiertje in huis wil nog niet zeggen dat de zorg ook zo goed geleverd wordt want als het geld naar zo`n duur certificaat gaat kan het niet naar de zorg gaan.