Onderzoek naar cliënttevredenheid, zoals dat nu met behulp van de Consumer Quality Index (CQI-)vragenlijsten uitgevoerd wordt volgens de standaarden van het Centrum Klantervaring Zorg, neemt veel tijd en is erg duur. Vervolgens kun je met de uitkomsten op de werkvloer weinig beginnen. Dat kan anders.
Wie zich verzet tegen het periodiek
Helemaal eens met dit artikel. Zou fijn zijn als branchevereniging Actiz hierin ook een standpunt zou innemen en het niet langer verplicht stelt aan haar leden. Want dat is echt de enige reden waarom wij na jaren verzet toch overstag zijn gegaan en een CQ hebben afgenomen via een (te duur) bureau. Voorheen deden we het in (uitstekende) samenwerking met studenten van bedrijfskunde…goedkoper, beter én bruikbaarder!
Hoog tijd dat een bestuurder zich eens uitspreekt over de verregaande flauwekul van dataverzameling. Deze keer over de CQ-index. Tijdrovend en geldverslindend en met voorspelbare uitkomsten. Meningen van klanten zijn nuttig, maar er zijn goedkope en simpele alternatieven. Maar het blijven meningen die je altijd in een context moet zien. Toen een paar jaar geleden de halve sector in aanbidding achter Fred Lee aanliep met zijn Disney-visie leek de tijd rijp om af te rekenen met overbodige bureaucratie. Loyaliteit in plaats van tevredenheid, dat was nu eens echt interessant! Dat levert andere informatie op waarmee je als instelling direct aan de slag kan. Zie http://www.triaspect.nl .
Hopelijk wordt de publicatie van Gerding het begin van een mooie reeks om ook andere onzinnige onderzoeken aan de kaak te stellen.
Bravo! Een heel helder en goede artikel dat nog eens duidelijk maakt wat de bedoeling is (of zou moeten zijn) van het meten van clientwaardering en aangeeft hoe dat praktisch in zijn werk zou kunnen gaan. Hopelijk wordt dit veel gelezen en bediscussieerd, er valt veel te winnen, voor alle partijen.
Fijn dat er eindelijk eens iemand is die durft……!!!!!
En nu maar hopen dat het CKZ hetzelfde lef heeft als dhr. Gerding….
Zijn ideeen verdienen navolging !!