Zorgverzekeraar CZ gaat zelf wachtlijsten maken om patiënten te sturen naar kwalitatief betere en doelmatigere ziekenhuizen. Dat zegt Rien Pijnenburg, hoofd inkoop ziekenhuiszorg, in een interview met NRC Handelsblad.
Minister Edith Schippers van VWS laat
Mogen zorgverleners op hun beurt een lijst maken van de “”kwalitatief”””minst slechte zorgverzekeraarsgieren, al dan niet op basis van hun woekerpolisuitkeringen.???
Wat is nou eigenlijk “”KWALITEIT””???
Wie definieert dat nou eens!!!Over ‘”TRANSPARANTIE”” in de ZORG gesproken.??!!
Merkwaardige actie van CZ. Vorig jaar nog vol over volume en kwaliteit: geen contract voor ziekenhuizen die minder doen dan x ingrepen. En nu een ziekenhuis dat 150 ingrepen doet voor minder ingrepen conctracteren omdat zij te slechte kwaliteit leveren? Hoe kan dat ziekenhuis zich dan verbeteren als het volume zo belangrijk is? En speelt hier de kwaliteit geen ondergeschikte rol en de prijs de boventoon.
De vergelijking met de Bakker gaat natuurlijk geheel mank: de Beste Bakker heeft de langste rij. Natuurlijk, want wie wil nu betalen voor een slechte bakker? Dan wil je wel uit vrije wil even wat langer wachten op de beste bakker. Tot die wisselt van recept.
Laat CZ eerst maar eens de kwaliteit transparant maken voor de patiënten. Gooi alles op het internet zoals de Amerikaanse ziekenhuizen dit vrijwillig doen: beste reclame is de aantoonbare kwaliteit.
Deze actie van CZ is de omgekeerde wereld. Welk advies zullen de gepasseerde ziekenhuizen hun lang wachtende patiënten geven? Opzeggen, want die andere verzekeraar laat u de vrije keuze; die verzekering hebben wij zelf ook.
Ik heb er geen bezwaar tegen als een zorgverzekeraar selectief contracteert o.b.v. kwalitatieve argumenten. Ik verwacht wel dat zij mij duidelijk maken hoe de kwaliteit wordt bepaald en hoe die zich verhoudt tot andere zorgaanbieders. Financiële afwegingen kunnen slechts secundair zijn omdat het in principe aan mij is om te bepalen wat zorg door de beste zorgaanbieders mij waard is.
Zonder inzicht geen selectie ddor de zorgverzekeraar omdat het anders mogelijk slechts gericht is op maximalisering van de winst voor aandeelhouders en dat is niet mijn belang.
Qoute van onliner directeur van CZ (vd Meeren): “bij de beste Bakker staan de langste rijen”. Of zei hij dat nou toen hij rijen creeerde als ziekenhuisdirecteur? Als consument zou ik in ieder geval geneigd kunnen zijn juist in de rij aan te sluiten.
Qoute van onliner directeur van CZ: “bij de beste Bakker staan de langste rijen”. Of zij hij dat nou toen hij rijen creeerde als ziekenhuisdirecteur? Als consument zou ik in ieder geval geneigd kunnen zijn juist in de rij aan te sluiten.
Zorgvisie lees uw artikel!
In NRC.next staat dat CZ slechts van een kwart van de ziekenhuizen offertes heeft ontvangen, niet al contracten heeft!
de wachtlijsten die ik eerst hyad zijn als sneeuw voor de zon verdwenen