Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

De belemmeringen van waardegedreven zorg van alle kanten bekeken

Corine Lutz
Verschillende factoren staan de uitvoering van waardegedreven zorg in de weg. De werkgroep ‘Waardegedreven Bekostiging’ binnen het Linnean Initiatief geeft in de Whitepaper ‘Waarom zit het systeem vast?’ een overzicht van deze problemen.
Geert van Hoof

“We moeten eerst duidelijk hebben waar

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    3 REACTIES

    1. VBHC zal, ongetwijfeld goed bedoeld, tegen problemen aanlopen.
      Kernwoord: wantrouwen.
      En, wantrouwen wordt niet verminderd in een markt, met onderlinge concurrentie, en betalingen die hiermee samen hangen.
      De aandacht voor VBHC (waardegebaseerde zorg) kan nutteloos worden als de onderliggende problemen van wantrouwen en systeemdruk niet worden aangepakt.

      Waarom is wantrouwen zo’n groot probleem voor VBHC?

      *Samenwerking: VBHC vereist een nauwe samenwerking tussen verschillende zorgverleners, patiënten en zorgverzekeraars. Wantrouwen ondermijnt deze samenwerking.
      *Innovatie: Nieuwe, waardegedreven initiatieven worden vaak met scepsis bekeken vanwege het bestaande wantrouwen. Dit kan innovatie in de weg staan.
      *Patiëntgerichte zorg: Een patiëntgerichte benadering veronderstelt vertrouwen tussen zorgverlener en patiënt. Wantrouwen ondergraaft dit vertrouwen.
      *Datadeling: VBHC is sterk afhankelijk van het delen van data. Wantrouwen kan ertoe leiden dat data niet gedeeld worden, waardoor de effectiviteit van VBHC afneemt.
      Mijn advies: kijk eens goed naar de fundamenten, voordat u een nieuw huis bouwt.
      Het huidige stelsel is de olifant in de kamer.
      Beginnen met onderling vertrouwen graag.

      • Als ik links plaats, dan is het blijkbaar: “computer says no”.
        Zoek dus eens op deze quote met Google:
        “What happened to You on that particular working day, reflects an undesirable attitude among a surgical specialty that has always been excelling by standing out and taking risks for patients. The misinterpretation of surgical outcome data as illustrated above will lead to risk avoidance, mediocracy and suboptimal care for patients requiring cardiac surgery”
        Of op deze:
        “De fabeltjes van Menzis” op artsenauto.

      • Vermakelijk. Een discussie met mijzelf.
        Concreet: iemand met een carpale-tunnel-syndroom . Hij of zij heeft daar last van, want anders komt hij of zij niet bij de huisarts.
        Uw whitepaper stelt vervolgens het volgende:
        1 selecteer zorgpad ( echt?) ;
        2 stel een team samen ( joh! ) ;
        3 zorguitkomsten en kosten inzichtelijk ( hoe dan? ” Weet u wel dat een behandeling voor uw carpaal tunnel zoveel kost? ” Antwoord: ” Oh jee. Laat dan maar” ) ;
        4 bouw een dashboard ( ?????? ik wou dat ik dit verzonnen had. Een dashboard! Natuurlijk! ) ;
        5 link zorguitkomsten en kosten ( ” Ja ja, mijnheer X. U wilt niet meer verlamd zijn aan uw hand, en weer uw werkzaamheden oppakken. Maar: weet u wel hoeveel dit de premiebetaler kost? ” ) ;
        6 optimale balans zorguitkomsten en kosten ( mijnheer X is inmiddels afgehaakt) ;
        7 stuur dus op waarde van de patient!
        Werkelijk briljant, dit idee.
        Heeft u nog vacatures in uw organisatie?

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.