Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

De drie e-health ambities van Schippers en Van Rijn

Sarah Berends
Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn (VWS) willen dat de mogelijkheden van e-health beter worden benut. De bewindslieden zien veel nieuwe technologieën, maar merken dat de toepassing daarvan achterblijft. Schippers en Van Rijn willen er daarom voor zorgen dat de bewezen toepassingen daadwerkelijk van de grond komen.
De drie e-health ambities van Schippers en Van Rijn
Foto: ANP Evert-Jan Daniels

Schippers en Van Rijn stellen in

Registreren

4 REACTIES

  1. Hi, Rob. Ik geef je natuurlijk onmiddellijk gelijk dan soms hulpmiddelen handig zijn, maar waar ik moeite mee heb is het doorslaan naar de quantified patient. Ik verkeer in de omstandigheid dat ik er ooit voor heb doorgeleerd en meen ook al in de praktijk van nu concreet de nadelen van teveel meten en varen op cijfers te kunnen waarnemen. Overdiagnostiek geeft overbehandeling; en eigenlijk alle behandelingen hebben ook keerzijden. En soms geeft het zien en horen van de patiënt meer informatie dan een waslijst aan meetwaarden.

  2. Lees alle reacties
  3. Ha Aad probeer het ook een van de andere kant te zien. Nu moet je een afspraak maken, fysiek naar de zorglocatie (soms met onhandig OV of duur door parkeerkosten of taxi), wachten in de wachtkamer, 10 minuten gesprek en onderzoek en vervolgens weer naar huis en 2 weken wacht op een uitslag… Hele ochtend kwijt en nog weet je niets…
    Met die sensor gaat alles vrijwel automatisch en heeft jouw arts de benodigde informatie maar ook jijzelf op je smartphone terwijl je inmiddels heerlijk in de tuin van het mooie weer aan het genieten bent….
    Welk scenario is hier nu eigenlijk kwaliteit van leven? 😉

  4. Prima ambitie. Het is voor Novire en Stichting PerspeKtief (GGZ) te Delft vooral een mooie bevestiging dat we met de innovatieve co-productie -Kernformulier nieuw PerspeKtief- de juiste speerpunten hebben gekozen!
    1. Systeem geeft komend jaar, op basis van autorisatie en beveiligd internet, toegang aan de klant, diens vertegenwoordiger en betrokken (externe) instanties.
    2. Vorig jaar is een pilot gestart waarbij klanten de eigen zelfredzaamheid, ambitie en urgentie meten (mbv valide vragenlijsten via wetenschappelijk bureau CTOW) met betrekking tot herstel en participatie.
    Dit jaar zullen alle 400 cliënten hun eigen uitgangspositie gemeten hebben. Ook hebben zij middels grafieken inzicht in voortgang, risico’s en realisatie in relatie tot beoogde persoonlijke en maatschappelijk doelstelling. De organisatie heeft ditzelfde inzicht ook op medewerker-, afdelingen, en organisatieniveau
    Stakeholders ontvangen hiervan (een geanonimiseerd) rapport bij wijze van maatschappelijke verantwoording van de WMO/zorgverzekeringswet met indien nodig ook P*Q verantwoording.
    Co-productie is vanuit de besturingsfilosofie tot stand gekomen, als belangrijk hulpmiddel van het klant- en medewerkerproces.
    Klanten en medewerkers (hbo en hbo) zijn blij met dit methodisch handvat dat het gemakkelijker maakt het juiste gesprek te voeren en via de metingen en dagelijkse rapportages online inzicht te hebben over de totale voortgang…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.