Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De volgende generatie implementatieprofessionals: onderzoeken

KiZ-redacteuren Peter van Splunteren en Barbara van der Linden spraken met early career professionals: Leah Bührman, wetenschappelijk secretaris Europees Implementatie Collaborative (EIC) en promovendus aan de Universiteit van Amsterdam en Vrije Universiteit Amsterdam, Esther Bisschops, scientist practitioner academische werkplaats ’s Heeren loo en Vrije Universiteit Amsterdam en Eva de Groot, onderzoeker en adviseur bij Berenschot, team Zorg.

Op deze pagina vindt u meer informatie over de onderzoeken waar Eva de Groot en Esther Bisschops mee bezig zijn.

Lees hier het volledige interview >> 

Implementing a Multi-Disciplinary Expertise Team method to reduce restrictive measures in care for people with intellectual disabilities: Content of implementation interventions

Esther H. Bisschops, J.C. de Schipper, B. Schippers, P.J.C.M. Embregts & C. Schuengel, Faculty of Behavioural and Movement Sciences, Clinical Child and Family Studies, Vrije Universiteit Amsterdam

Onderzoeksdoel

Het is bekend dat het verminderen van beperkende maatregelen (BM) in de langdurige zorg een uitdaging is voor teams van ondersteunend personeel vanwege de risico’s, veroorzaakt door agressief gedrag van bewoners met een verstandelijke beperking. Een gerandomiseerde gecontroleerde studie testte het effect van de implementatie van een multidisciplinair expertteam (MDET) om BM te verminderen. Ondanks de risico’s werd een versnelde vermindering van BM waargenomen in de experimentele wooneenheden met een multidisciplinair expertteam. Op basis van deze bevindingen hebben we onderzocht welke professionele implementatie-interventies werden gebruikt om de MDET-methode te implementeren in de langdurige zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en welke sociale mechanismen zich manifesteerden in interacties met personeel.

Methoden

MDET werd geïmplementeerd in 19 wooneenheden. Met behulp van de Normalization Process Theory (NPT) zijn implementatie-interventies onderzocht die professionals hebben geholpen bij het adopteren van MDET. De procesnotities en de MDET-plannen voor elke wooneenheid werden zowel deductief (gebruikmakend van het EPOC-raamwerk voor professionele implementatie-interventies) als inductief gecodeerd om (de betekenis van) gebruikte interventies in de zes opeenvolgende fasen van de MDET-methode te identificeren en aan te passen. Het NPT-EPOC-coderingskader voor professionele interventie (Johnson & May, 2015) werd toegepast om de sociale mechanismen van het implementatieproces van MDET te identificeren.

Belangrijkste bevindingen

Een reeks acties kon worden gereconstrueerd en geïdentificeerd als implementatie-interventies beschreven door EPOC. Er werden aanvullende implementatie-interventies en subcategorieën geïdentificeerd die specifiek zijn voor langdurige zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Beschrijvingen van implementatie-interventies werden aangepast aan deze zorgsetting. De toegevoegde en aangepaste interventies werden in kaart gebracht op NPT-constructen, resulterend in een aangepast NPT-EPOC-raamwerk. Educatieve hulpverleningsinterventies, patiënt gerelateerde interventies en lokale consensusprocessen werden het meest gebruikt tijdens de implementatie van MDET.

Discussie

Gelijke interactie en samenwerking is essentieel voor de implementatie van methoden die BM verminderen. Inhoudsanalyse suggereert aanpassingen aan de professionele implementatie-interventies van EPOC om aan de behoeften van deze zorgomgeving te voldoen.


Getting it and getting it done. Using the results of implementation research to improve core practices of health service organisations

Dr Laura Snyders & Dr. Sarah Kleijnen (National Health Care Institute), Dr Felix van Urk & Eva de Groot, MSc (Berenschot)   

Achtergrond

Eén van de taken die het Zorginstituut hiertoe uitvoert is het adviseren (en verduidelijken van) welke zorg tot het basispakket van de verzekering behoort. Het Zorginstituut betrekt hierbij de relevante partijen  door middel van raadpleging en consultatie.

Onderzoeksdoel

Vergroten van ons begrip hoe samenwerking tussen (zorgorganisaties en implementatieonderzoekers kan worden georganiseerd om continue kwaliteitsverbetering in zorgorganisaties te ondersteunen.

Methoden

Als onderdeel van het doorlopende evaluatieprogramma van het Zorginstituut hebben onafhankelijke evaluatieonderzoekers van Berenschot een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar vier recente activiteiten en diensten van het Zorginstituut. Er werden ruim 30 interviews gehouden met de belangrijkste stakeholders van de verschillende casussen, gevolgd door een kwalitatieve synthese van inzichten uit 26 evaluaties van kernprojecten en -activiteiten van het Zorginstituut. Het Medical Research Council-raamwerk voor procesevaluaties en de evaluatiebenadering werden gebruikt voor data-analyse en om interacties met de respondenten te structureren. Professionals op alle niveaus van het Zorginstituut waren tijdens het onderzoeksproces betrokken, behalve tijdens (onafhankelijke) gegevensverzameling en analyses. Onderzoeksvragen werden samen met medewerkers ontwikkeld, gevolgd door gezamenlijke interpretatie van bevindingen en doorvertaling in aanbevelingen voor verdere verbetering.

Belangrijkste bevindingen

De gebruikte implementatiekaders hielpen om de input en het denken van de betrokken medewerkers te structureren en om acties voor verdere verbeteringen op alle niveaus van hun organisatie te vergemakkelijken. Hun consistente betrokkenheid tijdens het onderzoeksproces, samen met gerichte communicatie over de essentiële implementatiekaders, zorgden ervoor dat medewerkers zonder achtergrond in implementatieonderzoek hun betekenis en waarde als onderdeel van verbeterprocessen begrepen. Een nauwe samenwerking tussen medewerkers van het Zorginstituut en Berenschot, waaronder experts in implementatiekunde, is daarbij gunstig gebleken.

Discussie

Hoe kunnen samenwerkingen tussen uitvoeringsorganisaties en implementatieonderzoekers het beste worden georganiseerd? Wat zijn de belangrijkste mechanismen voor effectieve samenwerking? Hoe kunnen implementatiekaders duurzaam worden gebruikt in organisaties om voortdurende inspanningen voor kwaliteitsverbetering te ondersteunen?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.