Deense ziekenhuizen die een kwaliteitsaccreditatie hebben, hoeven die niet meer te vernieuwen. De Deense minister van Volksgezondheid, Nick Haekkerup wil zo overbodige bureaucratie wegnemen en tijd creëren voor echte kwaliteitsverbetering.
Deense ziekenhuizen moeten zich, net als
Dat keurmerken, dat is de inhoudelijke invulling van een kwaliteitskader dat qua opzet al dan niet leidt tot accreditatie, afgelopen decennia hebben gefaald hebben is geen geheim. Echter laten we ons ook niet vergissen in de wildgroei die er zonder accreditatie zal ontstaan. Het ene goede idee is niet het andere, hetgeen onverlet laat dat men behoefte heeft aan richting en houvast in de dagelijkse materie. Of het nu gaat om de verpleegkundige, de arts, de controller of bestuurder en toezichthouder.
Persoonlijk zie ik bij het ontbreken van een valide kader een groot risico. Afgelopen decennia is immers gebleken dat professioanls en zorgorgansiaties zich organisatorisch en bedrijfsmatig niet vanzelfsprekend en belangenloos tot de client/patient, verhouden hoe graag we dat ook zouden zien. Zelfs niet met de huidige keurmerken, integendeel zo blijkt zelfs.
Dan kun je of de boel in de prullenbak gooien (waar men Denemarken en in de reactie voor pleit) en het hele principe van accreditatie van de kaart halen, of je kunt een geheel nieuw kader ontwikkelen dat behulpzaam is bij de huidige eisen van de tijd en de positie van klant en maatschappij aantoonbaar voorop stelt.
Novire koos het laatste met het zogenaamde Improvement Model. Voor alles dient er sprake te zijn van een meetbare toegevoegde waarde voor de individuele patient binnen de actuele maatschappelijke context. Je kunt het beter maar scherp hebben…
Google even Morecambe Bay Hospital u.k. en praat me nooit weer over de NHS, in Engeland verschilt de kwaliteit per regio heel sterk.
‘Het zijn uitkomstdata die direct helpen de zorg te verbeteren. De artsen en de verpleegkundigen zien dat het zinvolle informatie is. Zo genereer je enthousiasme om de kwaliteit te verbeteren. Ze stellen hun eigen prioriteiten, die passen bij hun eigen situatie.’
Juist! Dat is inderdaad de manier! Alleen hoeft men op 3 juni niet naar het congres. Alle informatie die men nodig heeft zou men moeten kunnen vinden op https://gezondezorg.org/uitkomstfinanciering en dochterpagina’s.
Overbodige bureaucratie wegnemen en tijd creëren voor echte kwaliteitsverbetering. Zeer herkenbaar en zeer wenselijk!
360 deelnemers aan een congres over kwaliteit van zorg in Londen? Dat is eigenlijk veel te weinig aangezien we met 1,4 miljoen mensen in de Nederlandse zorg werken.
Misschien moeten we ook maar eens (en vooral niet te lang) nadenken over deze no-nonsense aanpak.
360 Nederlandse deelnemers aan congres in Londen ??