Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

DICA waarschuwt tegen populistische kaalslag

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, ouderenzorg en ggz.
De roep om kwaliteitsregistraties te versimpelen ontneemt patiënten belangrijke informatie om samen met specialisten te beslissen over behandeling. DICA-directeur Eric Hans Eddes waarschuwt voor populistische kaalslag in het streven naar vermindering van de registratielast.
Eric Hans Eddes
Eric Hans Eddes: 'voor betrouwbare informatie hebben we echt meer dan tien gegevens nodig om te corrigeren voor zorgzwaarte' Foto: DICA

Ernstige complicaties bij relatief eenvoudige darmkankeroperaties

Registreren

5 REACTIES

  1. ‘Populistisch’ is in deze context inderdaad een forse term, gezien de niet aflatende administratielast voor veel zorgaanbieders. Vorig jaar november zijn de resultaten van een Prisma-onderzoek gepubliceerd, waaruit bleek dat het aantal te registreren kwaliteitsindicatoren in de periode 2014–2016 met 14% is *gestegen*. En dat maar 2% uitkomstindicator is; de rest is structuur- en procesindicator (waarvan de meeste niet-gevalideerd zijn). Zorgvisie berichtte hierover, maar meer dan één link is niet toegestaan.

    Verder vind ik het lastig om te oordelen over de DICA-regels, omdat die per aandoening/behandeling verschillen. En ik heb ook zinnige gezien. Wel heb ik al een tijd de indruk dat men een beter onderscheid zou moeten maken tussen zinnige en niet-zinnige uitkomstindicatoren.

    Ik nodig dhr. Eddes graag uit https://gezondezorg.org/uitkomstassessment door te nemen. Daar beschrijf ik de principes waaraan een uitkomst- c.q. kwaliteitsassessment zou moeten voldoen om volledig en toch administratief laagbelastend te zijn. (Waarbij nu alvast opgemerkt dat met de invoering ervan tegelijkertijd het grote gros aan structuur- en procesindicatoren afgeschaft zou moeten worden.)

  2. Lees alle reacties
  3. ‘Populistisch’ is in deze context inderdaad een forse term, gezien de niet aflatende administratielast voor veel zorgaanbieders. Vorig jaar november zijn de resultaten van een Prisma-onderzoek gepubliceerd, waaruit bleek dat het aantal te registreren kwaliteitsindicatoren in de periode 2014–2016 met 14% is gestegen. En dat maar 2% uitkomstindicator is; de rest is structuur- en procesindicator (waarvan de meeste niet-gevalideerd zijn). Zie https://www.zorgvisie.nl/blog/het-tekort-aan-uitkomstindicatoren/.

    Verder vind ik het lastig om te oordelen over de DICA-regels, omdat die per aandoening/behandeling verschillen. En ik heb ook heel zinnige gezien. Wel heb ik al een tijd de indruk dat men een beter onderscheid zou kunnen maken tussen zinnige en niet-zinnige uitkomstindicatoren.

    Ik nodig dhr. Eddes graag uit https://gezondezorg.org/uitkomstassessment door te nemen. Daar beschrijf ik de principes waaraan een uitkomst- c.q. kwaliteitsassessment zou moeten voldoen om volledig en toch administratief laagbelastend te zijn. (Waarbij nu alvast opgemerkt dat met de invoering ervan tegelijkertijd het grote gros aan structuur- en procesindicatoren afgeschaft zou moeten worden.)

  4. Helaas heb ik het hele DICA verhaal niet begrepen in de context van oogheelkunde. Verplichte registratie kost de polikliniek extra geld, extra energie voor de planner van de operatie, zeer weinig respons van patiënten na de operatie (murw van enquêtes) en de pre- en postresultaten worden altijd al geregistreerd… Vanuit de CPO kan de inspectie alle gegevens halen, waarom dan deze onnodige administratielast??

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.