Er is sprake van een doorgeslagen checklistdrift in de zorg. Dat zeggen hoogleraar Verplegingswetenschap Marieke Schuurmans en hoogleraar Veiligheid in de Zorg Jan Klein in vakblad Nursing juli-augustus.
‘Het is volkomen terecht dat een
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aan‘Het is volkomen terecht dat een
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Tja beste Jan C. En dit checklistfetisjisme draagt bij een een ‘ hystorisch’ Zorgakkoord van de toekomstige legendarische E. Schippers , voor wie ‘hystorie schrijven ‘ , over de ZORG aan haar gerelateerd , belangrijker is dan een GEZONDE ZORG ? ? Het zal zelfs Schippers niet lukken CIJFERMATIG artsen te beletten toch de patiënt CENTRAAL te stellen ! Ook niet via nza, NMa , igz cvz en hoe al die overbodig geldslurpende instellingen ook mogen heten .
Let op (ervaring): Overal in het bedrijfsleven (dus ook in de zorg) waar de leiding zich niet betrokken voelt en zich niet regelmatig ‘op de vloer’ begeeft, wil diezelfde leiding — dus ook de zorg leiding — die zeer kwalijke nalatigheid compenseren door het laten invullen van allerlei formulieren/checklists.
Dus bij het veel en veel te hoge loon (en ondeskundigheid) creeren de bestuurders en het ‘zittend’ management ook nog hoge kosten en veel ergernis bij het personeel.
Maar het ergste van al is dat de uitzichtloze patient WEER de dupe is.
Als je checklisten nodig hebt om je werk goed te doen, dan vraag ik mij of je wel voldoende capaciteiten hebt om dat werk te doen. Korte resume of alles gedaan is en compleet behoort geincorporeerd te zijn.
Fouten kan je niet voorkomen door handboeken, protocollen, richtlijnen of checklisten. Je moet je gewoon (kunnen) concentreren, helder zijn en je kop er bij houden. Daarnaast is interesse en aandacht van belang. Door de verzakelijking en afleiding slaat onverschilligheid en slordigheid snel toe. Daar ontstaan de meest fouten door. Dat voorkomen we absoluut niet met doorgeschoten bureaucratie.