Saskia Papenhuijzen, hoofd kwaliteit van zorg in het UMC Utrecht, toonde het belang aan van waardendialogen voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg én als methode voor verantwoording. ‘Na de gesprekken wilden zorgverleners meteen aan de slag om iets te verbeteren voor de patiënt.’
Met haar scriptie Anders verantwoorden in
Heel herkenbaar.
Ik mag als PrezoCare auditor waardendialogen faciliteren. Dat is verrassend dankbaar werk.
Dat blijft niet beperkt tot patiënten-niveau, maar wij verzamelen dan de waarde-belevingen van alle ‘vertegenwoordigers’ in zorg-organisaties, beginnend bij de cliënt.
Maar ook die van familie, naasten, vrijwilligers, zorgprofessionals en bestuur.
Vervolgens krijg je een palet van waardebelevingen dat heel erg congruent kan zijn, of juist divers. Het eerste is enorm versterkend voor de motivatie van allen binnen de organisatie, het tweede een inspirerende zoektocht naar de essentiële, na te streven waarden.
Altijd inspirerend.
Zo mogen bijdragen aan continu verbeteren van zorgorganisaties is voor alle betrokkenen een feest!