Als we de introductie van de Zorgverzekeringswet als uitgangspunt nemen dan heeft marktwerking in de zorg haar eerste lustrum achter de rug. En daarmee jubileert ook marketing in de zorg. Tijd voor een tussenbalans en vooruitblik.
Marktwerking en marketing horen bij elkaar.
Als marketingcommunicatieadviseur heb ik de marktwerking in de zorg vanaf het begin mede vormgegeven. Dit artikel geeft goed de stappen weer die genomen (dienen te) worden, net als in elk ander bedrijf overigens. Echter soms wordt de nadruk teveel gelegd op de medische en organisatorische aspecten en nog te weinig op de klantbeleving.
Ik heb een vakgroepoverschrijdend doelgroepenconcept ontwikkeld dat o.a. gebaseerd is op oprechte empathie. Cliënten konden daardoor makkelijker kiezen uit het zorgaanbod en voelden zich begrepen. Door dergelijke concepten ben ik ervan overtuigd dat zorgaanbieders zich beter kunnen positioneren.
Bij de laatste alinea wil ik een kanttekening plaatsen. Ik ben er een groot voorstander van om naast marketing te blijven investeren in communicatie. Want ook een duidelijk gepositioneerde en succesvolle organisatie moet voorbereid zijn op communicatievraagstukken. Denk aan een crisissituatie. Een dergelijke situatie kan alleen met crisiscommunicatie goed begeleid worden. Marketing zal dan even op de achtergrond moeten treden om na de crisis samen met communicatie weer met gepaste kracht vooruit te kunnen gaan.
kortom er is veel aandacht uitgegaan naar marketing. Heeft e.a nu kosten besparend gewerkt en heeft het meer plezier in het werk opgeleverd van de behandelaars en verzorgers?