De bekostiging van de wijkverpleegkundige zal niet gaan via een systeem van ‘uurtje-factuurtje’, maar zal deels gebeuren via populatiebekostiging en uitkomstbekostiging. Dat schrijft staatssecretaris Martin van Rijn van VWS aan de Tweede Kamer in een brief over de aanspraak wijkverpleging in de Zorgverzekeringswet.
De wijkverpleging gaat vanaf 1 januari
Nee ,maar wel strak houden!
Populatie- en uitkomstbekostiging vallen weliswaar beiden onder de resultaatgeoriënteerde bekostigingssystemen, maar zijn twee heel verschillende subvormen ervan. Zie http://bit.ly/1hQAIO5 en http://bit.ly/1aYFloU (beiden eigen site). Waarbij populatiebekostiging hier in principe helemaal niet toepasbaar is.
Ook heeft de staatssecretaris het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt door de wijkverpleging toch onder te brengen bij de zorgverzekeraars. Waar de gemeenten noch de zorgverzekeraars blij mee zijn! En waarmee je afschuiven in de hand werkt, dus de bietenbrug mee opgaat.
Voor een masterplan Ouderenzorg dat pretendeert de zaken wel goed te integreren, zie http://bit.ly/1d9FqjQ, staatssecretaris.
Hij ontwerpt een financieringsmodel van populatiebekostiging waarin de wijkverpleegkundige geld krijgt voor deelname aan de sociale wijkteams. Ook het signaleren van problemen en preventie-activiteiten worden daaruit vergoed. Daarnaast werkt Van Rijn samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan een bekostigingsmodel waarbij er vaste gemiddelde tarieven gelden voor specifieke categorieën cliënten. Verder zal de bekostiging voor een deel gebaseerd zijn op de uitkomsten van de geleverde zorg.
-Dit is het antwoord van de Minister; tel de knoppen, tel de variabelen en dat moet allemaal worden geadministreerd. Zie de nieuwe huisartsenbekostiging. Administratieve lasten zullen dus toenemen om meer vrijheid te kunnen krijgen. Logica van VWS/NZa.
zonder introductie van weer een kostbaar registratiesysteem?