Het percentage allochtone cliënten en allochtone medewerkers in de gehandicaptenzorg blijft achter bij de demografische ontwikkeling. Dat schrijft het vakblad voor gehandicaptenzorg Markant in haar meinummer.
Directeur Heidi de Bruijn van Steinmetz
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDirecteur Heidi de Bruijn van Steinmetz
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
De gehandicaptenzorg te wit; medewerkers werken zich blauw, staan voor het eind van de maand al in het rood, ergeren zich groen en geel aan het feit dat bestuurders er met topsalarissen vandoor gaan terwijl zei met steeds minder mensen, middelen en materialen kwaliteit van zorg moeten verlenen, krijgen steeds meer te maken met de zwartgalligheid van sensatiebeluste media die zich allen richten op sensatie en verkoop, zien paars van woede over de planen van het kabinet om het hun beroepsgroep nog lastiger te maken bannen te hebben, verkrijgen en/of te behouden.
Wie zegt dat de zorg te wit is omdat medewerkers niet bereid zijn verder te kijken dan hun neus lang is of te willen investeren in hun eigen beroep of beroepssgroep is m.i. zelf niet in staat zelf kleur te bekennen!
Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen van allochtone komaf meer gebruik maken van een PGB en daarmee de zorg binnen eigen kring inkopen?
Laat Floren en de Bruijn eens uitleg proberen te vinden bij de volgende vaststelling. Van de 16 miljoen inwoners is 1 miljoen allochtoon; dus 1 op 16. In allerlei medische wachtkamers is die verhouding eerder 4 of meer op 16, behalve bij de tandarts en de zorginstelling. Dan komen ze erachter dat het niks te maken heeft met teveel Nederlandse organisatie of teveel Nederlands communiceren, want dat verschil kent de huisarts en de tandarts niet. Ik weet het verschil wel.
Begin maar vast aan het volgende onzinnige rapport, dat maakt de zorg alleen maar nog duurder en het komt toch gewoon onder in de la.
Hulpverlening is nl. net rubber: je kunt het net zo ver uitrekkken als je wilt, zelfs tot in Marokko. Ook tijd dat MEE een toontje lager zingt.
Zonder iets af te willen doen aan de goede bedoelingen van de geinterviewde directies rees bij mij wel een vraag. Is de onevenwichtigheid ontstaan door dat er te weinig allochtone clienten aanwezig zijn of zijn er niet te veel autochtonen. Als je dat aantal naar beneden kunt brengen ontstaat er ook een evenwicht. Let wel, ik heb hier geen oordeel over, maar de vraag is de moeite waard om na te gaan. Als allochtonen andere manieren hebben om om te gaan met mensen met een beperking, wat kunnen wij (autochtonen) daar dan van leren?
Gehandicaptenzorg is nog te wit! Misschien is zwartwerken in deze sector inderdaad beter. Regeldruk wordt in iedergeval minder en economie voor gewone consument wordt gestimuleert.
@Kees: Gelukkig zit meneer Wilders niet meer in het kabinet. Die verklaart zo’n beetje elke islamiet als rijp voor geestelijke gezondheidszorg.
In het belang van de instellingen. Dat is niet altijd het belang van de client.
Nergens ter wereld zorgt een land zo voor zijn minder bedeelden dan in Nederland. Nergens anders kost het ook zoveel!! Maak hier aub geen slapende honden wakker. Dan is de zorg helemaal niet meer te betalen in Nederland. Je ziet het al bij huisartsen, tandartsen en ziekenhuizen. Daar is het een stuk minder ‘WIT’.
Klopt. En deels ligt de bal bij de instellingen, die zich meer moeten richten op mensen uit andere culturen. Een factor is dat men een ‘(lichte) verstandelijke beperking’binnen andere culturen anders ziet en soms niet erkend, dus dat kinderen/volwassenen eerder binnen het eigen netwerk worden opgevangen, dan dat zij naar de hulpverlening gaan. Daarbij komt dat het werken met mensen met een verstandelijke beperking geen status heeft en je dus ‘moeilijker’ allochtone medewerkers binnenkrijgt. Samen, dus autochtonen en allochtonen moeten we hier aan werken. En wellicht ter geruststelling bij MEE (laagdrempelige gespecialisseerde ambulante hulpverelening) krijgen we steeds meer allochtone clienten te maken en werken er hebben we steeds meer allochtone medewerkers en daarmee wordt de samenwerking steeds beter en leren we veel van elkaar. ‘Dus’ het komt goed en we gaan ervoor!