Gemeenten mogen niet zo maar korten op het zorgvolume bij de zorginkoop Wmo. Het merendeel van de gemeenten biedt zorgaanbieders geen financiële compensatie voor tussentijdse loonsverhogingen in de cao. Dat zijn de belangrijkste bevindingen van het onderzoek van Berenschot naar de toepassing van de AMvB reële prijs Wmo 2015.
Artikel bewaren
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanReacties1
Het onderzoek van Berenschot bevat geen verboden zoals gesuggereerd door de titel van dit stuk (“mag niet bezuinigen op zorgvolume”), maar een analyse wat er gebeurd is. Feitelijk is bij resultaat- of populatie bekostiging geen sprake van afspraken of beperkingen in zorgvolume (er wordt immers bekostigd op basis van resultaat en niet van inzet). Het is aan de zorgverleners om te bepalen hoe en met welke hoeveelheid inzet ze dat resultaat gaan bereiken.
In de praktijk worden de vergoedingen bij resultaat bekostiging echter vaak afgeleid van de kostprijs per uur maal de hoeveelheid uren inzet bij inputbekostiging. Deze praktijk is in alle gevallen, die voor de Regiegroep AMvB reële prijs Wmo (waarin Actiz, Zorgthuis.nl, VNG, NDSD en VWS) zijn gebracht, beoordeeld als in strijd met de AMvB.
Prof. dr. Jan Telgen beoordeelde als onafhankellijk deskundige op verzoek van de Regiegroep de tarieven voor Wmo in ruim 50 gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden