In GGZ wordt de kostenverhoging toegeschreven aan extra controlemaatregelen. In VV&T worden de hogere kosten veroorzaakt door het toenemende aantal financierders waarmee een instelling zaken moet doen. Het lijkt daardoor alsof de verhoogde accountantskosten niet vermeden hadden kunnen worden, maar het tegendeel is waar! Er zijn drie factoren die invloed hebben gehad op de stijgende accountantskosten en deze staan zeker niet in steen geschreven:
1. Er zit een kloof tussen strategie en operatie: doordat bestuurders te weinig communiceren met de operatie over de eisen die worden gesteld in contracten, ontbreekt het zicht op welke informatie verzameld moet worden en hoe deze moet worden vastgelegd;
2. Het vinden van de juiste informatie is tijdrovend en dus duur: de juiste informatie moet vaak worden gehaald uit datasets en Excelanalyses. Een tijdrovende exercitie voor u en uw accountant!
3. Informatie is niet vastgelegd: als onduidelijk is welke eisen in contracten worden gesteld, dan kan het gebeuren dat data helemaal niet te achterhalen valt, hoe goed een accountant ook zoekt!
Het goede nieuws is: kostenreductie voor accountants én interne administrateurs is binnen handbereik. Uiteraard moet u daarvoor wel het één en ander ondernemen: zo zult u ten eerste de kennis over de gesloten contracten en wet- en regelgeving moeten waarborgen in uw organisatie. Als u weet welke informatie u minimaal moet vastleggen, dan kunt u ook direct lean processen opstellen. Als dit allemaal is vastgelegd en informatie aan de keukentafel of het bed wordt verzameld, dan heeft uw accountant juist minder in plaats van meer tijd nodig!
Hoe u aan de slag gaat met deze kostenreductie en welke oplossingen daarvoor TTS biedt, leest u in het uitgebreide whitepaper. Vraag ‘m nu aan!