Een cliënt die geen ROM-lijsten invulde tijdens de behandeling bij Centiv BasisGGZ in het oosten van Brabant kreeg het verzoek om 45 euro te betalen aan die instelling. Het gaat om een voorwaardelijke boete, zo laat de instelling weten.
Op Twitter deelde de cliënt in
Een Romlijst? Ik moest al opzoeken wat het was, als er niet wordt gesproken in normaal Nederlands, hoe kun je dan verwachten dat iedereen die lijst invult ? Als ik zo'n lijst in moest vullen, dan zou ik een bijna uit principe niet invullen , bedenk eerst maar eens een fatsoenlijke term voor die lijsten in plaats van zo'n onpersoonlijk uit de VS overgewaaid management mode gezwets.
Het vereiste percentage valide ROM lijsten is haalbaar als de therapeut samen met de patiënt, bij herhaling, de resultaten van de ROM vragen doorneemt. De patiënt ziet er dan het nut van in en zal niet door middel van dreiging met een boete gestimuleerd hoeven te worden tot het invullen van de ROM lijst. Het is de omgekeerde wereld om die verantwoordelijkheid bij de patiënt neer te leggen.
Veel hulpverleners weten dat belonen beter werkt dan sanctioneren. Als iedere client nu €45 zou ontvangen bij het invullen van de ROM-lijsten voor en na de behandeling (wellicht verrekend met het bedrag van de eigen bijdrage) dan zal die 60% met gemak gehaald worden.
Zo gek is het niet om van een patiënt te vragen de ROM-lijst in te vullen. Uiteindelijk draagt dat bij aan beter inzicht in de kwaliteit van de behandeling. Daar heeft iedereen wat aan. Niet alleen de vergoeding van zorg is een kwestie van solidariteit, ook het invullen van een ROM-formulier is dat.