Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het belang van goed werkgeverschap: De casus Deventer Ziekenhuis

Goed werkgeverschap is cruciaal in de strijd tegen arbeidsmarkttekorten. Het Deventer Ziekenhuis is door hun medewerkers al twee keer beoordeeld als Beste werkgever (World-class Workplace). Waarom? Dat vertellen ze hieronder.

Aandacht is het nieuwe goud. Een prachtige quote (en filmpje) van Danielle Braun. En een betekenisvol uitgangspunt in het realiseren van onze ambitie als topklinisch ziekenhuis. In het vergroten van werkplezier en het aantrekken en behouden van professionals voor ons ziekenhuis en de regio, is persoonlijke aandacht een belangrijke sleutel. Elkaar echt zien en horen, zodat we samen kunnen werken aan een inspirerende, aantrekkelijke en toekomstbestendige leer- en werkomgeving. Dit noemen wij Sallandse aandacht.

Betekenisvol werk

Het Deventer Ziekenhuis is een STZ ziekenhuis. Met ruim 2400 professionals werken we samen aan topklinische en persoonsgerichte zorg. Door onze medewerkers zijn we al twee keer beoordeeld als Beste werkgever (World-class Workplace). Waarom? Ons ziekenhuis is groot genoeg om ambities waar te maken en klein genoeg voor een goede werksfeer en persoonlijke aandacht. We scoren een 8 op werkplezier. Medewerkers geven in het meest recente medewerkersonderzoek aan dat collega’s, samenwerking in het team en betekenisvol werk het meest bijdragen aan hun werkplezier.

De dynamiek en complexiteit van ontwikkelingen en de uitdagingen op de arbeidsmarkt, vragen van ons om hier blijvend wendbaar en innovatief op in te spelen. Ook wij zien uitdagingen (ontstaan) in het binden, boeien en behouden van professionals. Een moderne visie op goed werkgeverschap is nodig om toekomstbestendig en vanuit betekenis samen te blijven werken. In onze visie op goed werkgeverschap staat de medewerker als mens centraal. Dit betekent dat we een aantrekkelijke werkgever willen zijn, door een inspirerende en uitdagende werk- en leeromgeving te bieden.

We willen bijdragen aan een positieve medewerkersbeleving in alle contacten met ons ziekenhuis. Dit geldt voor onze huidige medewerkers, maar ook voor potentiële medewerkers. We willen dat onze medewerkers in staat worden gesteld het beste van zichzelf te kunnen geven en het beste uit elkaar te kunnen halen.

De employee journey

Voor het optimaliseren van de medewerker-beleving hebben we de medewerker-reis (employee journey) uitgewerkt. Doordat we belangrijke contactmomenten in de loopbaan van (potentiële) professionals in kaart hebben gebracht, werken we samen gericht aan modern werkgeverschap en het vergroten van werkplezier. Onze employee journey bestaat uit 7 stappen:

  1. Employer branding: deze stap beschrijft hoe wij bekendheid geven aan het Deventer Ziekenhuis als aantrekkelijk werkgever, denk hierbij aan social media-campagnes
  2. Solliciteren: in deze stap beschrijven wij welke stappen de kandidaat doorloopt als hij/zij gesolliciteerd heeft bij ons ziekenhuis. Een positieve kandidaatbeleving staat centraal.
  3. Arbeidsvoorwaarden(gesprek): in een persoonlijk gesprek worden de arbeidsvoorwaarden besproken.
  4. Onboarding: de eerste 100 dagen van nieuwe medewerkers zijn cruciaal. In deze eerste periode besluiten zij of ze langere tijd voor onze organisatie willen blijven werken. De eerste werkdag begint met een warm welkom van de Raad van Bestuur en een verrassende expeditie door ons ziekenhuis.
  5. Met plezier en gezond werken: in deze fase van de medewerker-reis staat werkplezier en vitaliteit centraal. Nog belangrijker door de Corona crisis. Een belangrijk onderdeel is het FIT-gesprek, zie verderop in dit artikel.
  6. Groei en ontwikkeling: persoonlijke en professionele ontwikkeling staan centraal. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van loopbaancoaching en e-learnings.
  7. Offboarding: we nemen op een persoonlijke manier afscheid van onze medewerkers, horen graag hun ervaringen over het werken bij ons ziekenhuis en blijven in contact met deze ambassadeurs van het Deventer Ziekenhuis. 

Wij vinden het belangrijk om regelmatig medewerkersfeedback op te halen. Dit gaan we binnenkort doen door een nieuwe manier van het toepassen van medewerkersonderzoek, namelijk via korte werkpleziermetingen. Met deze wijze van het ophalen van medewerkersfeedback, krijgen we inzicht in verbeteringen. Onze medewerkers weten zelf als geen ander wat bijdraagt aan hun werkplezier.

FIT-gesprekken

In positieve en toekomstgerichte FIT-gesprekken zijn medewerkers met hun leidinggevenden in gesprek over belangrijke (zorg)ontwikkelingen, werkplezier, talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. FIT staat voor Functieontwikkeling, Inzetbaarheid en Talent. Een inspirerende toolbox met gespreksonderwerpen en tools en een gebruiksvriendelijke digitale workflow ondersteunen het FIT-gesprek. De FIT-gesprekken in het Deventer Ziekenhuis zijn geïnspireerd op de ideeën van Jacco van den Berg over Het Nieuwe Beoordelen.  Een belangrijk verschil met het traditionele jaargesprek is dat niet de leidinggevende in de lead is, maar de medewerker een veel grotere rol heeft bij het initiëren en het bepalen van de inhoud van het FIT-gesprek. In 2019 waren we finalist bij de nationale HR zorg award van FWG.

Regionale samenwerking

Het Deventer Ziekenhuis is ook één van de kartrekkers van regionale samenwerking in Salland op het gebied van aantrekkelijk werkgeverschap. In de netwerkorganisatie Salland United trekken meer dan veertig regionale zorgorganisaties, gemeenten, het onderwijs en de zorgverzekeraar samen op om ook voor de toekomst kwalitatief goede en betaalbare zorg dicht bij de burger te organiseren. De pijler Professionals van Salland United heeft als ambitie om bij te dragen aan een aantrekkelijke regio met loopbaan-, ontwikkel,- en opleidingsmogelijkheden voor zorg- en welzijnsprofessionals. We zoeken gezamenlijk naar nieuwe HR-oplossingen voor het vergroten van werkplezier en het aantrekken en behouden van professionals. De coalitie Professionals organiseert HR InnovatieLabs en kennis- en inspiratiesessies.

Programma binden, boeien en behouden

Natuurlijk zijn we nooit klaar met het ontwikkelen van een inspirerende werk- en leeromgeving. Daarom zijn we recent een organisatiebreed programma gestart op het gebied van het binden, boeien en behouden van professionals. In dit programma komen alle eerdergenoemde thema’s samen. Een programmatische aanpak gaat zorgen voor een gedegen strategische borging en brengt verschillende professionals en perspectieven samen. Hierdoor ontstaan nieuwe ideeën en kunnen we de innovatiekracht vergroten. In de praktijk werken we aan twee sporen: ten eerste het versterken en verbinden wat werkt en ten tweede het herontwerpen/vernieuwen van delen van de medewerkerreis. De betrokkenheid van professionals is uiteraard een belangrijke succesfactor.

Nienke Hofste

Programmaleider programma binden, boeien en behouden van professionals in het Deventer Ziekenhuis, Adviseur HR-beleid en organisatieontwikkeling, coördinator coalitie professionals Salland United

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.