Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties20

Het succesverhaal van Buurtzorg op Nieuwsuur

Actualiteitenprogramma Nieuwsuur zette in de aflevering van gisterenavond Buurtzorg Nederland in het zonnetje. In de uitzending verwijten traditionele thuiszorgorganisaties dat Buurtzorg-oprichter Jos de Blok de krenten uit de pap pikt.
Het succesverhaal van Buurtzorg op Nieuwsuur

Op de site van Nieuwsuur staat

Registreren

20 REACTIES

  1. Urenverantwoording volgens de buurtzorg formule, mijn vader heeft een klasse 5 verzorging en een klasse 5 verpleging. dus zeg maar 26 uur per week. aangezien de damens maar 11 uur per week over de vloer komen vraag ik naar een urenverantwoording. Krijg ik de volgende uitdraai: Week 19 arrangement 1338 restminuten 0, Week 20 arrangement 2036 restminuten 0 ga zo maar door tot week 35. Daar is geen tabak van te maken maar de uren zijn wel op… als ik daar weer naar vraag word ik wel erg vervelend gevonden. Ik ben gestopt met buurtzorg, amehoela kleine teams 15 man in 4 maanden voor 2 zorgmomenten op een dag. Daarbij zitten er 15 kapiteins op het schip die volop over elkaar babbelen… Drama

  2. Lees alle reacties
  3. Wat een heftige en emotionele reacties staan hier. Iemand die voorzichtig een nuance wil aanbrengen wordt onmiddellijk ‘in zijn hok teruggeschopt’ met een ferme reactie. Wanneer belanghebbenden expliciet betogen dat ze geen gesprek willen voeren, dan hebben ze mogelijk een andere agenda. Anoniem schelden op een forum als dit vind ik schandalig en lafhartig! Dat er paniek in een deel van de thuiszorg heerst, lijkt me ondertussen wel duidelijk. Vooralsnog houd ik het erop dat Buurtzorg ten minste een welkome aanvulling is op de al bestaande zorg en dat verbeteringen waarschijnlijk dankzij het bestaan van Buurtzorg te verwachten zijn.

  4. ik ben wijkverpleegkundige in 1 van de grote organisaties in friesland. Buurtzorg is een concurrent, maar van de concurrent kun je ook leren. Toch wil ik een paar kanttekeningen zetten bij de uitzending in nieuwsuur. 1: de vrouwelijke patient was wel erg negatief over de ‘grote’ organisaties. Ik voel me niet aangetrokken tot haar verhaal. Bij ons in de organisatie beoordelen onze klanten ons ook met een cijfer boven de 8. We versnipperen de zorg niet, de deskundigheid die nodig is voor een bepaalde handeling, doet dan het hele zorgmoment. Of de client moet de vaste verzorgende graag willen blijven houden omdat ze elkaar al jaren kennen. dan gaat er wel nog een vpk heen voor de handeling. Tevens geven clienten aan dat wij alle tijd voor hun hebben.
    2: de vpk zei dat ze geen tijd meer hoeft te registreren omdat het hoofdkantoor dit doet. Hoe weten zij nou wat ze bij de client doet en hoelang ze bezig is? De ene keer loopt het zorgmoment uit, de andere keer ben je korter bij de client. Wij mogen alleen de tijd registreren die we echt aan de client besteden. Ook kan je een vp indicatie hebben voor een client, maar als de wond dicht is en je nog wel dde client moet douchen, dan moet je pv registreren. Wij worden hier op gecontroleerd door het zorgkantoor. We moeten verantwoorden wat we bij de client doen en laten zien dat we daadwerkelijk het goede product in rekening brengen. Hoe doet buurtzorg deze verantwoording? Of brengen ze gewoon de gehele indicatie in rekening????? 3: Ik vind niet dat Jos helemaal eerlijk is. Geef aan dat je een goed concept hebt, maar niet zonder de tradionele thuiszorg kan. Ik weet uit verhalen van buurtzorgmedewerkers dat de minder complexe zorg( brengt minder op) vaak aan de ‘grote’ thuiszorg over gedragen wordt en dat zorgmomenten op onrendabele tijden (denk aan nachten) niet geleverd worden. Dus wees eerlijk over wat je NIET te bieden hebt!!

  5. @ed….doe mij een lol, scroll even naar boven en zoek bij “lees meer” het artikel buurtzorg groeit met 3680 % klik hier even op en lees daar even de reacties, dan snap je waarom ik geen gesprek hoef/wil met de blok.
    Mijn organisatie staat als een huis, heeft idd geen 100% COTG tarief, heeft geen innovatiegelden en/of andere voordeeltjes van bv het CIZ en toch hoeven wij geen reistijd te declareren op de client, wij declareren alleen geleverde zorg.
    Logisch gevolg is dat je minder snel groeit en zeker niet allerlei full time contracten kunt weggeven als daar niet voldoende zorguren tegenover staan. Voor alle duidelijkheid buurtzorg hoeft van mij niet kapot, ik hoop dat ze het gaan redden, maar gelijke monikken gelijke kappen zou niet misstaan….wellicht wil ik dan het gesprek met de blok nog wel eens voeren

  6. Ik hoor in de reacties meer afgunst en angst dan een serieuze discussie. Jammer dat jullie niet op de uitnodiging van Jos de Blok ingaan. Het lijkt erop dat je gewoon een verbitterde concurrent bent die Buurtzorg kapot wil maken met anonieme en mogelijk foute toespelingen. Dat noem ik pas laag bij de grond. Op dit soort (zorg) ondernemers zitten we niet te wachten. Wat voeg je nu toe? Als het echt zo slecht is bij Buurtzorg dan kunnen ze nooit zo groot worden en blijven, of het is nog slechter bij de andere instellingen waaronder die van de mensen die reageren.

  7. open en bloot; dan ieder gewoon ook met eigen naam? Al die anonieme mensen die maar van alles roepen. Ik wil wel graag weten met wie ik te maken heb. Wat is dan ‘het’ verhaal? In september is een boek van Annemarie van Dalen verschenen: Uit de schaduw van het zorgsyteem: hoe Buurtzorg Nederland organiseert. Zij heeft 2 jaar lang onderzoek gedaan binnen Buurtzorg en haar bevindingen beschreven.

  8. Dat is nu typisch Jos, de grote succesverhalen moeten zo breed mogelijk worden uitgemeten, op het toneel waar iedereen het kan zien.
    Voor een inhoudelijke discussie die wel eens scherp kan zijn praten we liever tussen 4 muren… Nee Jos, je reactie op deze bovenstaande stukken ook graag open en bloot.

  9. ik zou niet weten waar ik een goed gesprek met je over zou moeten hebben jos, heb geen belangstelling bij je “concept” en run een eigen thuiszorgorganisatie naar volle tevredenheid. Ik erger me gewoon aan de “halleluja”stemming rondom buurtzorg en weet als zorgondernemer met ook een snelle groei precies welke peentjes je zweet rondom de betalingsdata van de salarissen.
    Het concept is niet nieuw en haast was a-sociaal te noemen omdat je grote groepen verzorgenden links laat liggen (niv 2-3) en als ik dan uit je eigen keuken hoor dat het dit jaar twee keer kantje boord is geweest dan denk ik …trek niet zo’n grote broek aan, hij kon je wel eens afzakken!

  10. Wat een enorme lariekoek slaan zowel meneer de Blok als mevrouw Bussemaker uit.
    Dhr de Blok slaat zichzelf op de borst door aan te geven met een geheel nieuw concept te zijn gekomen. In de tijd dat zijn moeder al gezinsverzorgster werkte, werkte de gehele thuiszorg alszodanig. Door een woud van wet en regelgeving op te werpen werd het instellingen onmogelijk gemaakt zo te blijven werken. Transparantie in de zorg betekende de komst van stopwatch zorg. Om dit administratieve gedrocht te kunnen handelen waren er steeds meer indirecte mensen en ict systemen nodig om deze transparantie vorm te kunnen geven. Verantwoording af willen leggen cq verantwoording afleggen betekende transparantie in de zorg. Feitelijk was de boodshap tussen financier en leverancier “we vertrouwen elkaar niet geheel, dus laten we tot 6 cijfers achter de komma elkaar inzicht geven!” Tuurlijk tranparant. De overheid doet in al haar wijsheid ook een duit in het zakje. Alle opvolgende veranderende wet- en regelgeving vragen om een zodanige specifieke kennis dat elke organisatie hier bijna een aparte afdeling voor nodig heeft.
    Opvallend is dat dhr de Blok zo ageert tegen bedrijfseconomische motieven. In de reportage wordt aangegeven dat de heer de Blok wekelijks gevraagd wordt voor een gesprek. Uit de KvK blijkt dat de heer de Blok o.a. een consultancy en advies en een buurtzorgconcepts BV heeft. Bij navraag blijkt dat de heer de Blok b.v. prima op een vraag van een huisartsenpraktijk, die geinteresseerd zijn in het buurtzorgconcept, wil ingaan maar dat daar een behoorlijk prijskaartje aanhangt. Prima vorm van samenwerking met de huisarts!
    Meneer de Blok geeft aan dat buurtzorg een totaalplaatje levert en nooit clienten weigert. Wellicht kan dhr de Blok dan aangeven waarom wij met regelmaat worden benaderd een client nachtzorg te leveren omdat het buurtzorgteam dit niet kan of wellicht niet wil en zorg te willen leveren aan klanten in niet rendabele gebieden. Daarnaast zie ik graag een antwoord op de vraag waarom wij in het afgelopen jaar diverse klanten van buurtzorg “doorgeschoven” hebben gekregen omdat het buurtzorgteam naar zeggen niet kon leveren ivm personele problemen.
    Mevrouw Bussemaker geeft aan dat alle andere organisatie volgens haar zich moeten afvragen wat zij ervan kunnen leren. Jammer dat mevrouw Bussemaker zichzelf niet afvraagt wat zij kan leren van haar periode als staatsecretaris. Zij was immers diegene die ervoor zorgde dat er voor buurtzorg andere randvoorwaarden werden gehanteerd dan voor alle andere aanbieders. Zij was immers diegene die haar innovatie potje beschikbaar stelde voor een ieder die maar over wilde gaan naar een buurtzorg achtig iets. Zij is immers diegene die er in is getrapt dat dit alles zo vernieuwend was zonder de historie te hebben geraadpleegt en zij was immers diegene die een traditionele thuiszorg organisatie overeind hield. Tuurlijk het direct geld pompen in buurtzorg valt wel mee maar daar waar alle andere organisaties b.v. een probleem hadden/hebben met het aansluitend krijgen van indicaties geld in deze aan andere regel voor buurtzorg. Ongeveer 10 jaar geleden waren een aantal gevestigde thuiszorginstellingen druk bezig over te stappen naar zelfsturende teams. De eerdere genoemde transparantie was mede oorzaak van het mislukken van deze transformatie. Het niet voortrekken van mevrouw Bussemaker is dus lariekoek, buurtzorg werd bij alle betrokken instanties voorgetrokken door de voormalige staatssecretaris. Fijn dat zij van dit toneel is verdwenen.
    Zonder voortrekken kan het niet zo zijn dat een bedrijf dat zo snel groeit als de heer de Blok aangeeft in deze uitzending dit financieel kan bolwerken. Partijen moeten hem dan toch zaken hebben gegund. Ik kan mij dus best voorstellen dat de liquiditeit van dit bedrijf bij tijd en wijlen enorm onder druk heeft gestaan cq staat.

  11. Allemaal vage verhalen over zaken die misschien minder goed lopen. Maar zo vaag dat de lezer er niets mee kan. Kan iemand misschien wat concreter worden?
    Ik zie nu vooral een initiatief dat de vinger op de zere plek legt. Zodanig dat meer dan de helft van onze wijkverpleegkundigen zich daarbij heeft aangesloten.

  12. @anoniem…..als je met eigen geld én externe geldschieters ervoor moet zorgen dat salarissen betaald worden zit je heel dicht bij een faillisement. Uiteraard zal Jos dit niet communiceren met jou, het personeel.
    De bomen leken tot in de hemel te groeien maar de valkuil is dichterbij dan je denkt.
    Nogmaals welterusten NL cq de Blok

  13. Buurtzorg is idd het paradepaardje geworden van tante Jet. Snelle groei is geweldige, echter die groei moet je wel kunnen bijbenen, daar schort het flink aan. Helaas ken ik vanuit de praktijk ook de minder succesvolle verhalen rondom Buurtzorg, er is behoorlijk wat onvrede in de gelederen en financieel is het plaatje minder strak dan men wil doen geloven,
    De babbels zijn goed, uitvoering nog…

  14. @therevel: Buurtzorg is nooit in de buurt van een faillissement gekomen. Salarissen zijn altijd netjes doorbetaald en er is ook nooit een tekort geweest aan liquide middelen voor de salarissen. Wellicht moet je eerst je informatie checken voordat je loze uitspraken gaat doen

  15. doorslaand succes…..wellicht binnenkort helemaal doorslaand. Afgelopen jaar is buurtzorg twee keer dicht bij faillisement geweest, gewoon domweg geen geld om de salarissen te betalen, verwachting is dat de Blok zijn cluppie in het voorjaar definitief valt nu tante “Jet” niet meer bijspringt…..welterusten NL

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.