Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Hoge uitstroom zorgmedewerkers bij ‘zieke organisatie’

Heeft een zorgorganisatie te maken met een hoge uitstroom van medewerkers dan gebruikt de bestaande personeelsbezetting meer zorg. Deze correlatie is gebleken uit de jaarlijkse analyse van IZZ naar het zorggebruik van zorgmedewerkers. Wanneer een zorgorganisatie aandacht geeft aan gezond werken, is de uitstroom van medewerkers minder groot.
Kranke Frau

Uit de analyse blijkt dat het

Registreren

3 REACTIES

  1. In aanvulling op de vorige opmerking pleit ik ook voor meer bewustwording op zelfzorg. Bewustwording moet zowel bij de organisatie/leiding als de medewerkers plaatsvinden. Zonder zelfzorg zullen ook de beste zelfsturende teams geen laag ziekteverzuim kennen. Integendeel, door toegenomen commitment en verantwoordelijkheid bij succesvolle teams zullen de teamleden eerder en sneller over hun grenzen gaan als zij hun zelfzorg niet in acht nemen. Zelfzorg gaat over de connectie tussen lichaam en geest, en het vroegtijdig herkennen van de signalen. Door trainingen gericht op het vergroten van het lichaamsbewustzijn is zelfzorg eenvoudig bij te brengen. De leiding heeft de verantwoordelijkheid om de medewerkers hiervan bewust te maken.
    http://www.infiniteinspiration.nl

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben het met bovenstaande eens, toch lijkt het mij ook van belang om het bewustzijn van de zorg om eigen gezondheid goed onder de aandacht te brengen bij het zorg personeel. Preventie is tegenwoordig een veel gebruikte term, net als zelfsturende teams. Zorg leveren is topsport en zal ook de aandacht moeten hebben bij teams. Basis factoren die daarvoor nodig zijn: een goede conditie, mentale veerkracht en genoeg energie om te kunnen werken. Helaas zijn door transities deze factoren op de achtergrond geraakt. Ik pleit voor goed preventiebeleid en dan niet beleid wat een dik pak papier is, maar beleid op 1 pagina met een directe actie die impact heeft op de zorgverlener en zijn of haar team! Met een minimale investering kan veel bereikt worden.

  4. Helaas zijn de logge zorgorganisaties met grootheidswaanzin nu ook juist de organisaties waar de cliënt niet leidend en centraal meer staan. Waar is de kennis en kunde op de werkvloer? De meeste medewerkers zijn door bezuinigings ronde na ronde wegbezuinigd. Hoezo zelfsturende zorgteams als de kennis en kunde niet meer aanwezig is. Marktwerking , de IGZ en stoppen met financieren van deze organisaties met extreem hoge overhead zorgen er voor dat de cliënt weer leidend en centraal komt te staan in deze zorgorganisaties! Helaas moeten wij even door de zure appel heen bijten…..

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.