Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Horizontaal toezicht verandert mindset verzekeraars en aanbieders

Jan Kloeze
Zorgverzekeraars representeren elkaar in horizontaal toezicht en hebben afgesproken dat de controles in het declaratieproces niet concurrentieel zijn. Het oude wantrouwen maakt plaats voor groeiend, wederzijds vertrouwen tussen alle betrokkenen.
Groeiend vertrouwen tussen verzekeraar en zorgaanbieder
Foto: PeopleImages/Getty Images/iStock

Jitse Kok, manager naleving en controle

Registreren

1 REACTIE

  1. Het is goed dat de ziekenhuizen hierdoor iets professioneler gaan handelen rondom registratie en facturatie. Veelal hangt het nog op 1 of 2 experts in het ziekenhuis die handig zijn met de registratiemethodes, regels en software. Dat is een risico.

    Maar verder is Horizontaal Toezicht een vorm van afgedwongen vertrouwen. Dat houdt 1 tot 2 jaar stand en daarna staat op papier dat er vertrouwen is, maar zal er in werkelijkheid wantrouwen zijn en groeien.

    Dat prijzen gedeeld worden lijkt me een slechte zaak. Dit is de bijvangst voor zorgverzekeraars. We weten nu al zeker dat ze gaan hakken op alleen die zorgproducten die een andere zorgverzekeraar lager heeft afgesproken. Dat terwijl het marktprijzen/onderhandelprijzen zijn en soms maar vaak niet passen bij de werkelijke kosten van zorgproducten. Ongeveer de helft van de ziekenhuizen heeft de link tussen kostprijzen en verkoopprijzen redelijk goed gemaakt. Mijn stelling zou zijn om prijzen niet te delen. Alleen prijzen onder de 885 euro omdat dat de patiënt beter laat kiezen tussen ziekenhuizen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.