Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Huisartsenposten werken aan bereikbaarheid

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De druk op de huisartsenposten neemt snel toe. Door een ‘cumulatie van effecten’ wordt de bereikbaarheid slechter.
Arts aan telefoon.fotolia.jpg
Foto: iStock

Dat zegt Anoeska Mosterdijk, directeur van

Registreren

2 REACTIES

  1. Het kan inderdaad erg stressvol zijn aan de telefoon bij een huisartspraktijk! Een goed "gesprek van verre" is en blijft echter nog steeds veel waard, nietwaar?
    Als zelfstandig ondernemer ben ik, Herman Bakhuisen, inmiddels o.a. een ervaren trainer/docent.
    Ik heb ruime ervaring met het 1 op 1 trainen op de werkplek aangaande de telefoonvaardigheden van medewerkers die binnenkomende telefoongesprekken tijdens het telefonisch spreekuur v/d huisartspraktijk beantwoorden en telefonisch verwerken. Graag denk en help ik mee om de gemiddelde gespreksduur van vele telefoongesprekken in te korten, zonder aan kwaliteitsverlies te doen en/of deze te optimaliseren. Ook zal de (ervaren) werkdruk hierdoor afnemen en het werkplezier toenemen. Ook de ervaring van klanten zal hierdoor toenemen.
    Indien gewenst kan ik ook referenties leveren van oa actieve huisartsen en/of getrainde medewerkers.
    In onderling overleg ben ik graag 1 of meer dagdelen inzetbaar voor 1 op 1 werkplektraining / telefoontraining op locatie, met vaak waardevol en duurzaam resultaat.
    Ik ben graag van dienst en ben oa bereikbaar via LinkedIn, via info@TeleWaarde.nl en/of 06-18813585.
    Zie evt. ook WerkplekTraining.nl
    Mvrgr., Herman Bakhuisen

  2. Lees alle reacties
  3. Bij voornoemd onderzoek waren de huisartsen uit Diever, Dwingeloo, Havelte, Frederiksoord, Vledder,Giethoorn en Nijeveen (DZDNO) goed bereikbaar. De drie ‘huisartsenposten’ onderscheiden zich van alle andere posten in Nederland doordat de telefoon buiten kantooruren bijna altijd door de huisarts zelf wordt opgenomen en niet door een doktersassistent. Een ander onderscheid is het feit dat er in de drie posten slechts bij uitzondering door waarnemend huisartsen wordt gewerkt. Een derde verschil met de meeste andere huisartsenposten komt door het toenemende aantal vakantiegangers en dagtoeristen in het gebied van DZDNO. De zogenaamde toeristische druk in het gebied ligt jaar in, jaar uit boven de vijftig procent. InEen de branchevereniging van de huisartsenposten geeft in een persbericht aan dat o.a. een toename van kwetsbare ouderen een reden kan zijn voor de slechtere telefonische bereikbaarheid van de huisartsenposten in Nederland. Opvallend genoeg werken de huisartsen van DZDNO in een gebied met verhoudingsgewijs heel veel ouderen en veel toeristen. Een groot gebied van DZDNO wordt gevormd door de gemeente Westerveld, deze gemeente heeft het op een na hoogste aantal 65 plussers van Nederland. Ondanks de zeer hoge grijze druk en het grote aantal toeristen in het gebied van DZDNO kunnen de huisartsen een goede bereikbaarheid en beschikbaarheid garanderen door tijdens alle diensturen steeds drie huisartsen paraat te laten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.