De coronacrisis zal de ggz fundamenteel veranderen, omdat de digitale toepassing van zorg straks niet meer weg te denken is. Dat zegt Philippe Delespaul, hoogleraar Zorginnovaties in de GGZ aan de Universiteit Maastricht en klinisch psycholoog bij Mondriaan. ‘Wel moeten we gaan nadenken over een optimale verdeling tussen face-to-facecontact en digitale zorg op afstand’.
Delespaul vindt dat er momenteel terecht
Daarbij is beeldbellen en telefonisch contact nog wel wat anders dan E Health. Mijn ervaring is (al voor deze crisis en wordt nu bevestigd) dat beeldbellen en telefonische consulten bij klachtgerichte behandelingen, CGT, vaak vrij goed te doen is. Maar bij persoonsgerichte psychotherapie en traumabehandeling ervaar ik het als een beperking in de communicatie.
Er van uitgaande dat Philippe goed geciteerd is, is het op zijn minst jammer te noemen dat de suggestie wordt gewekt dat de GGZ niet goed nadenkt over de adequate inzet van mensen en middelen in deze barre tijden. Natuurlijk denken wij na over hoe wij de zorg en behandeling op peil kunnen houden. Hoe wij onzekere medewerkers, ook zij hebben existentiële vragen op dit moment, kunnen blijven inzetten. Onze opdracht is om de best passende antwoorden te blijven geven op alle herstelvragen die nu op ons afkomen, nu inderdaad meer via andere wegen dan FtF. We kunnen nu niet anders!