Thuiszorgorganisaties die huishoudelijke hulp aanbieden, moeten betere afspraken maken over onder meer de deskundigheid van personeel en de vervanging van medewerkers bij ziekte of vakantie. Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vandaag in een rapport.
De IGZ stelt verder dat thuiszorgaanbieders
Helemaal eens met bovenstaand verhaal. Het IGZ zou de gemeenten en werkgevers eens moeten aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Er wordt tegen een zo laag moeglijk bedrag hulp ingekocht. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de belangen en behoeften van de cliënt als wel aan die van de medewerker. Huishoudijk verzorgenden werken nu vaak onder zeer zware omstandigheden bij cliënten. We komen steeds meer bij mensen over de vloer waar een drugs-, alcohol-, psygisch- en noem zo maar op problematiek is.
Hierop wordt ons geen scholing aangeboden, want daar is geen geld voor. Het IGZ zou gemeenten moeten wijzen op hen zorgplicht. Zowel voor clënten als voor medewerkers!
Het zou goed zijn als Zorgvisie hier eens een artikel aan zou wijden!
ten 1e moeten de gemeentes eens achter de voordeur kijken wat er werkelijk speelt en wat mensen echt nodig hebben.
2e ze nemen de mensen ongezien uren hulp af
3e de medewerkers moeten dus meer doen in minder tijd wat vaak ten koste gaat van de kwaliteit
Ik vraag me af waar het geld blijft dat aan uren bij de mensen word weggehaald of dat weer in de zorg besteed word