Medewerkers van zorginstellingen zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s van phishing. Bij een phishingonderzoek dat Deloitte heeft uitgevoerd in opdracht van de NVZ, klikte gemiddeld 17 procent op een onbetrouwbare mail.
‘We merken dat informatieveiligheid en privacy
"Pas dan zijn ze echt klaar voor de digitalisering in de zorg"
Alle betrokkenen waren gegarandeerd bezitter van een bankpas. Zij hebben ervaring met het werken in een beveiligde omgeving en met vertrouwelijke informatie.
Een groot probleem bij de digitalisering van de zorg is de beleving van zorgmedewerkers, dat het gaat om een extra inspanning, die vervelend is. Een voorbeeld functie tijdens de digitalisering hebben de specialisten. De projecten van TallKing Results hebben aangetoond dat een goed getrainde specialist zijn team meeneemt in de verbetering van de zorg door het belang van de informatie voorop te zetten. Het is noodzakelijk uit te leggen waarom we informatie vastleggen en wat ermee gebeurd. Zowel vanuit levensbelang (banksaldo) als onderzoek (rente) is een uitleg aan de medewerkers gerechtvaardigd. Specialisten verdienen enige training om deze boodschap te kunnen brengen, waarbij ze tegelijk leren de omzet te vergroten en werkdruk te verlegen.