De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd wil het toezicht op zorgnetwerken rondom thuiswonende cliënten vorm geven. Voorlopig blijft het bij signaleren, agenderen en stimuleren. Wettelijk gezien mag de inspectie niet handhavend optreden bij een zorgnetwerk als geheel. En voorlopig wil de inspectie dat ook nog niet.
Hoe de inspectie het toezicht in
Natuurlijk moeten professionals (zorg- en sociaal domein) meer afstemming met elkaar hebben. Dit kan alleen maar door met elkaar het gesprek aan te gaan. Wij voegen hier ook de burger zelf aan toe. Dit is immers de klant en hij/zij heeft een vraag.
Ik ben van mening dat wanneer de dialoog tussen professional en burger meer structureel vormgegeven wordt, dit winst oplevert voor (1) de burger, (2) de professional en (3) de kosten.
Graag verwijs ik jullie naar de website van EDU-line waar meer informatie te vinden is over onze aanpak partijen bij elkaar te brengen middels ‘Kenniswerkplaatsen’. (www.edu-line.nl)