In plaats van Zichtbare Zorg moet er een nieuw kwaliteitsorgaan komen voor kwaliteitsinformatie over zorginstellingen. Dat zei demissionair minister Klink woensdag in de Tweede Kamer. Het nieuw te vormen orgaan kan wat betreft de minister ‘uitgeplaatst’ worden naar private partijen.
Er moet een nieuw orgaan komen
het is een langzamerhand bekend patroon: net als de zorg, en vooral de zorggebruikers, beginnen te wennen aan de controle- en beheerstructuur, en zelforganisaties een positie beginnen te verwerven in de discussies met deze structuur, komt het ministerie met een nieuwe structuur. waarom wordt niet volstaan met een versterking van de rol van de IGZ?
dit voorstel heeft bovendien een ander bekend element uit het arsenaal van VWS, regie door subsidieverstrekking. Dat gaat een tijdje goed: maar als het nieuwe orgaan zich begint te manifesteren met inbreng die niet conform het gewenste beleid is zal de minister zeggen dat hij er niets aan kan doen, omdat het immers om een private instelling gaat. waarna de druk zal toenemen om via het subsidiekanaal het orgaan in de gewenste richting “bij te sturen”. tal van (zelf)organisaties zijn van dit mechanisme de laatste jaren al het slachtoffer geworden. helaas, de kamer lijkt zich dit nauwelijks te realiseren en laat de minister zijn gang gaan.
we blijven nieuwe kwaliteitssytemen organiseren.
misschien is het simpeler. 1 kwaliteitssyteem maar dan een die goed is en door iedereen erkent.
zou nog beter zijn om al dat geld wat in deze kwaltiteitssystemen wordt gestopt. gewoon in de zorg te stoppen. dan hebben we waarschijnlijk geen kwaliteitssysteem meer nogidg.
Lastig hoor, de controle op de kwaliteit privatiseren en als minister het laatste woord willen houden, wil dat zeggen dat ze door het ministerie betaald moeten worden, anders levert het hen niets op. Waar ligt dan het verschil met o.a. de Inspectie voor de Volksgezondheid? En hoe krijgt een private instelling zijn voet tussen de deur, welke mogelijkheden hebben ze voor controle en inzage als ze geen overheidsorgaan zijn? En hoe controleert men dan de controleurs weer? Domme vragen misschien, maar ik zie al jaren misstanden als bij Atrium zowel in instellingen als ook in de thuiszorg. Het knelpunt zit hem in de legaliteit van interne controles en controles ter plaatse. Zelfs na aangifte van misstanden is het voor de overheid lastig om verhaal te halen bij een ziekenhuis ed, laat staan voor een private organisatie. Ik ben benieuwd.