De bewoners van twee verzorgingshuizen van Proteion in Roermond kunnen weer een koekje bij de koffie pakken. Dat schrijft de raad van bestuur in een brief aan de bewoners van de verzorgingshuizen Roncalli en 't Godshuis.
“Door een ongelukkige communicatie is er
Wat een schaal koekjes al niet te weeg kan brengen. Bedenk eens welke gevolgen dit idee tot nu toe heeft gehad. Waarschijnlijk heeft iemand op informeel niveau de vraag neergelegd bij de afdeling inkoop. De beslissingsruimte van de inkoopmedewerkers beperkt zich tot de inkoopprocedures, waar dit verzoek niet inpaste. Dan moet het management erbij komen. Iemand is aan het rekenen gezet om de kosteneffecten voor iedereen duidelijk te maken. De cliënt is dan allang uit beeld, en kan blijkbaar alleen nog een rol spelen op het niveau van de Cliëntenraad, die alleen de RvB als gesprekspartner heeft.
De kosten die inmiddels zijn gemaakt voor overleg en overlegdocumenten zijn goed voor een jaar vlaai op tafel, schat ik zo in.
En nu maar hopen dat de RvB ook tot een kostbaar inzicht komt: de wens van de cliënten serieus nemen (ook wanneer ze niet via de Cliëntenraad worden ingebracht), en de beslisruimte op de vloer groter maken.