De heer Gerding nagelt de klachten over de CQ-index op de deur van het Centrum Klantervaring Zorg. Maar daarmee dicht hij ons meer macht toe dan wij feitelijk hebben, betoogt directeur Diana Delnoij.
Op 27 oktober verscheen op Zorgvisie.nl
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanOp 27 oktober verscheen op Zorgvisie.nl
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Het is een onbruikbaar troepding. 1) te lang, 2) duur, 3) onbruikbaar voor interne sturen en dus alleen voor externe verantwoording 4) het vraagt een te grote eigen verantwoordelijkheid van de cliënt (binnen GGZ is dit niet handig) 5) Als kleine instelling haal je de steekproef van 300 niet en vallen door de inclusie- en exclusiecriteria heel veel cliënten (die ook een mening hebben) af.
Een gestandardiseerde lijst is goed, maar geef instellingen de vrijheid om dit instellingsspecifiek te hanteren. In een kleine instelling zou de meting bijvoorbeeld 2x per jaar afgenomen kunnen worden om respons te vergroten, door de meting in de instelling te doen of door online beschikbaar te stellen wordt er minder eigen verantwoordelijkheid gevraagt van de cliënt. Omdat een instelling de meting zelf afneemt kunnen er extra vragen worden toegevoegd voor interne sturen en kunnen vragen zonder intern of extern strategisch belang (landelijke verantwoording) verwijderd worden uit de vragenlijst.
Mijn boodschap: Standardiseren is goed, maar geef instellingen ruimte en vrijheid om dit instrument op de eigen populatie en instelling af te stemmen.
En zo is het maar net. Laten we aub dit prachtige instrument vooral beter leren kennen en gebruiken, en het niet weggooien.