Zorgverzekeraars richten zich bij de inkoop van zorg vooral op de prijs. Zonder verandering wordt een zorgstelsel gecreëerd dat zich richt op kostenreductie en niet op een goede kwaliteit/prijsverhouding.
Dat stellen onderzoekers in het rapport
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDat stellen onderzoekers in het rapport
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Een samenhangende visie op kwaliteit zou je mogen verwachten van zorgverzekeraars en gemeenten, zonder dat ze op de stoel zitten van een zorgaanbieder. Een frisse uitdaging dus!
Het Improvement Model is bij uitstek geschikt om op micro, meso en macro voor verbinding te zorgen als een soort maatschappelijk backbone. Hoe dan?
> Op macroniveau reflecteren stakeholders (ZN, VNG, VWS) op het algemene improvement model en stellen gezamenlijk een overstijgende Rode draad op met onderliggende normen en indicatoren die de totale lading dekt. Afzonderlijke gemeenten en zorgverzekeraars kunnen hierop verdere verfijning en lokale kleur aanbrengen.
> Qua ordening neemt de zorgondernemer op mesoniveau initiatief bij aanbesteding en is verantwoordelijk voor een onderscheidend maatschappelijk concept en verantwoording hiervan; direct afkomstig vanuit het micro klantproces en geordend aantoonbaar vanuit de online Improvement wizard. Zorgondernemers nemen de eigen accenten en die van stakeholders hierin mee.
Brancheorganisaties kunnen eventueel ter ondersteuning van de leden een toegepast Improvement Model ontwikkelen voor hun leden.
Op deze wijze ontstaat een gezamenlijk referentiekader dat rekening houdt met maatschappelijke ordening en lokale inkleuring van beleid en ondernemerschap. Toetsing is bij voorkeur onafhankelijk door certificerende instellingen, waardoor maatschappelijke functiescheiding in takt blijft.
Volg de ontwikkeling in 2014/2015 via http://www.stichingbim.nl
‘Aangezien prijsconcurrentie tussen ziekenhuizen niet structureel kan samengaan met een macrobudget voor de ziekenhuiszorg, moet de overheid ondubbelzinnig kiezen voor prijsconcurrentie zonder macrobudget of voor een macrobudget zonder prijsconcurrentie. Een combinatie van beide leidt tot het slechtste van twee werelden.’
Dat is de constatering na 8 jaar ploeteren!
Tijd om uit te huilen en opnieuw te beginnen!
Waardoor en voor wie is deze reactie ongepast.
CZ probeert iets aan dure tussenhandel te doen door haar verzekerden stomamaterialen m.i.v. 1 januari 2015 na aanbesteding bij één leverancier te laten bestellen.
Wordt vervolgd.
Ik heb nooit begrepen hoe de benodigde kwaliteitsinformatie tot stand moest komen. Nauwelijks budget voor onderzoek en hopen dat zorgaanbieders tegen hun belang in wel zouden helpen? De mensen die verwachten dat zorgaanbieders dit wel gaan oplossen zijn inmiddels verantwoordelijk voor enorme financiële en gezondheidsschade.
Schandalig dat kwaliteit geen rol lijkt te gaan spelen bij de inkoop van zorg. Het typeert het karakter van deze regering en de partijen die deze regering vormen. Hoezo opkomen voor kwetsbare burgers door de PvdA.
De SER en de RVS waren in de aanloop naar dit zorgstelsel negatief.. het is dan ook niet verrassend.
Petje af voor het goede lobbywerk van zorgverzekeraars nu de PGB naar ze toekomt.