Het universitair medisch centrum Utrecht heeft in relatief korte tijd de JCI-accreditatie behaald. ‘Dat is voor een groot deel te danken aan onze dashboards met doorlopende kwaliteitsmetingen’, vertelt Robert van Barneveld, manager zorg bij de Divisie Hart en Longen en ambassadeur kwaliteit en patiëntveiligheid binnen UMCU.
Van Barneveld legt uit dat dashboards
Mooi initiatief! Kwaliteit nieuwe stijl…
Nieuw geaccrediteerd Improvement Model nodigt organisaties uit om de kwaliteit op hun eigen wijze (zoals met bijvoorbeeld JCI werkwijze en dashboards) in te zetten en te borgen. Het Improvement model is daarnaast (met de vier thema’s van de roede draad) ook gericht op de bedrijfsmatige basis van de organisatie, de jurische positionering klant, de continuïteit/veiligheid en maatschappelijk rendement/bestaansrecht (gelieerd aan output klantproces). Bij elkaar ontstaat een volledig en dynamisch beeld gevoed vanuit het klantproces! Stichting Beheer Improvement Model overweegt, na dit jaar gereed te zijn voor de (langdurige) Care/Cure, een nieuw college te starten voor toepassing van het model in de ziekenhuizen en de eerstelijnscentra, mede op advies van een aantal zorgverzekeraars.
Goede stap op weg naar het gebruik van big data zodat er niet alleen ‘achteruit’ (hoe deed ik het) maar ook voorspellend vooruit (hoe ga ik het doen) wordt gekeken.