De oordelen van patiënten over de kwaliteit van zorg worden vaak samengevat in een rapportcijfer op vergelijkingssites zoals www.kiesbeter.nl. Zo’n cijfer zegt niet alles. Dat blijkt uit een onderzoek van Nivel en Centrum Klantervaring Zorg.
Zo vinden borstkankerpatiënten vooral snelle hulp
In d egehandicaptenzorg zeggen de kwaliteitsrapporten ook niet zo veel.er staat een persoon voor je en dat gedrag is niet altijd stabiel te meten,hoe meet je b v integriteit en hoemeet je empathie,de liefde voor het vak,dat verschilt bij een persoon ,maar telt wel mee aan het bed.
Met te veel meten verliezen mensen hun daadkracht,het uniek van een persoon is niet meetbaar.
Maar kwaliteitsmetingen zijn op zich ook wel goed.
Kwaliteit van zorg aan bed in een ziekenhuis is helemaal moeilijk te meten. Bij het landelijk implementeren van de 10 klussen van het “VMS”; bijvoorbeeld, wellicht minder IC-opnames en overlijden door EWS-controles. Maar hierdoor minder tijd voor bejegening, empathie enzo.
Al die stappenplannen en protocollen; het lijkt wel in een laboratorium bedacht met een pop als patient. Terwijl in de realiteit een verpleegkundige wel 8-10 echte zeer zieke patienten “onder haar houde heeft”.