Patiënten moeten samen met hun arts precies kunnen bepalen wie toegang krijgt tot hun medisch dossier. Op initiatief van Stichting Bescherming Burgerrechten en Stichting Privacy First lanceert een groep burgers op SpecifiekeToestemming.nl een grootschalige internetcampagne voor medische privacy.
Huidige systemen waarmee zorgverleners medische gegevens
Uiteraard is privacy belangrijk, zeker wanneer het zou kunnen gaan om belangenverstrengeling. Echter het blijft ergerlijk wanneer patiënt (geen medisch doorsnee verhaal, maar wel spoedeisend) in avond/weekend artsen tegenkomt die geen idee hebben waar klachten over gaan en derhalve moeilijk adequaat kunnen reageren. En dat zij dan -tot overmaat van ramp- aangeven dat zij als waarnemend arts ‘natuurlijk’ geen inzicht hebben in het (behandel) dossier omdat dat in het belang is van de patiënt. En dan de patiënt wegsturen met een middeltje tegen de pijn met de opmerking dat de klachten echt vaag zijn. Ja, begrijpelijk wanneer er geen inzicht is in de voorgeschiedenis en ingezette behandelingen…
Eventuele elektronische of strategische uitwassen mogen niet de oorspronkelijke functie van het dossier vervagen. Een arts heeft dienst en inzicht, of niet. Anders is 7/7 bereikbaarheid van medische zorg een ”wassen neus”. Onder het mom van privacy zou ”niet geinformeerd zijn” gewoon niet moeten kunnen voorkomen bij behandelaren.
Een intelligent autorisatieprotocol (afgeleid van primaire behandeltraject) en controle op naleving hiervan zou kunnen verbeteren wellicht. Wanneer dat goed op orde is zou patiënt (of vertegenwoordiger) zelf ook moeten kunnen inloggen en de persoonlijke medische situatie overzien. Noodzakelijk immers wanneer de patiënt meer eigen regie moet nemen…