Als huisartsen hun telefonische bereikbaarheid bij spoed niet goed op orde hebben, krijgen zij tot 8500 euro minder inschrijfgeld van verzekeraars. Het ingehouden geld wordt verdeeld over de huisartsen die hun bereikbaarheid wel goed op orde hebben. Daarover heeft huisartsenorganisatie LHV afspraken gemaakt met de verzekeraars.
Huisartsen moeten hun spoedlijn altijd binnen
De huisarts kan er nauwelijks iets aan doen. De techniek kon gewoon niet meer. Vrijwel 70% van de artsen in Nederland heeft een nieuwe telefooncentrale aangeschaft zonder resultaat.
Ik zie een oplossing in telefonie als dienst op http://www.nulmeting.eu
De LHV is terecht streng in zijn aanpak van onderpresterende huisartsen. Het zou de Orde sieren als ze dit overnam. http://bit.ly/jaHYua
Als arts verbaas ik mij erover dat het zo slecht geregeld is. Er zijn veel huisartsen die een beantwoorder hebben met een keuzemenu, kies 1 voor spoed, maar er zijn er ook nog die dat nog steeds niet hebben. Er geen genoegen nmee nemen en de dokter er op aan spreken, maar ja, stel dat die boos wordt en je hebt hem /haar nog later nodig…. Zo ontstaat de slechte communicatie in de zorg en artsen die denken ‘ik heb mijn zaakjes op orde’ want ik hoor geen klachten….
Ik kan mij helemaal bij roos aansluiten, mijn huisarts is woensdagmiddag en vrijdagmiddag dicht. Ze zijn slecht en beperkt bereikbaar! De assistente is op de gewone lijn maar 3,5 uur per dag bereikbaar!!!!
Spoed moet met spoed beantwoord worden, dat lijkt mij duidelijk.
Maar wat als je de huisarts op maandag belt voor een afspraak en pas donderdag of vrijdag terecht kan?
Ik vind dat dus helamaal niet normaal, mijn ex-huisarts blijkbaar wel……
En in woon niet in dé grote stad, maar in een dorp.
En dit is al jaren zo.
Woensdagmiddag is de praktijk gesloten…terwijl je dan net gemakkelijk met je kinderen naar de huisarts kan, bv wrattenspreekuur.
Nu hebben wij een andere huisarts, een dorp verder en het was behoorlijk wennen.
Wij konden de zelfde dag nog terecht!!